Page 220 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 220
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 219
433
gösterilmemesi düşünülemez” der. Seyyid Murteza da
Kur’ân’ın bugünkü şekliyle tanzim edildiğini söyleyenlerdendir. 434
El-Hui, Kur’ân’ın Hz. Peygamberden sonra halifeler dö-
neminde toplandığına dair delillerin tutarsızlığını ve sahteliği-
ni ispat etmeye çalışıyor ve halifeler dönemindeki toplamanın
kitap, sünnet, icma, akıl ve tüm şer’i delillere aykırı olduğunu
435
dile getiriyor . Ebu’l-Fadl, İbnu’l-Enbârî de “Ayet ve harfle-
rin düzeni ve uygunluğu gibi surelerin düzeni de Peygamber
zamanında yapılmıştır” demektedir. 436
Bütün bu açıklamalardan sonra şöyle bir sonuca varabili-
riz; Kur’ân Hz. Peygamber döneminde baştan sona ezberlen-
miş, deri ve diğer yazı malzemeleri üzerine yazılmıştır. Ayet
ve surelerin tanzimi de Peygamber tarafından yapılmıştır. Bu-
günkü şekliyle bir Kur’ân mevcut olup adına “Kitâbu’l-İmâm”
denmişti.
Hz. Peygamber’in ayetleri naklettirdiği “Kitâbu’l-İmâm” ya
da “Kitâbu’l-Ümm”, “Üstuvâne-i Mushaf ” adı verilen Mescit-
teki direğin yanındaki bir sandıkta korunmuş ve daha sonra
Peygamber’in hane-i saadetlerine bırakılmıştı. Hz. Ebu Bekir,
Resulüllah’ın evinde bulunan bu Kur’ân nüshasını zayi olmasın
437
diye iple birbirine dikerek muhafaza altına almış ve bu Mus-
haf, ölümüne kadar Hz. Hafsa’da kalmıştır. 438
433 Bâkır, Pejoheşi der Târîh-i Kur’ân, 224
434 Tabresî, Mecma’ul-beyân, 1/15.
435 Ebu’l-Kâsım el-Mûsevî el-Hûî, el-Beyân fî tefsîri’l-Kur’ân, (Necef: 1969),
376-377
436 Mir Muhammedî Ebu’l-Fadl, Buhûs fî târîhi’l-Kur’ân ve ulûmuhû, (Beyrut:
1980), 105
437 Bâkır, Pejoheşi der Târîh-i Kur’ân, 425-426; Suyûtî, Itkân, (İstanbul: 1978),
1/76, 78
438 ‘Imâdî, Cem’ul-Kur’ân, 171.