Page 214 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 214

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 213

                         416
          düşünmektedir.  O, Kur’ândaki tüm ayetlerin potansiyel ola-
          rak uygulanabilme imkânına sahip olduğunu düşündüğü için
          neshin varlığına inanmamaktadır. Peki, Ashab bu kelimeyi na-
          sıl anlamış ve uygulamışlardır?

              Ashabın bir kısmı ve ilk devir uleması neshi; istisna, tahsis
          veya ayetin kendinden önceki bir ayeti açıklaması şeklinde anla-
                   417
          mışlardır.  Onlar, bir ayetin başka bir ayeti neshettiğini söy-
          lemekle, onu açıklamayı veya bir yanlış anlamayı gidermeyi
          amaçlamakta idiler. Yoksa birinci ayetin ikinci ayet tarafından
          tamamıyla neshedilip, hükmünün kaldırılmasını kastetmiyor-
          lardı. Ebu İshak eş-Şâtıbî (ö.790/ 1388), bu konuya Muvafakat
          kitabında bir bölüm ayırmış ve bu görüşü açıklamak için çok
          sayıda örnek vermiştir. 418

              Mesela, ibni Abbas’ın, “Şairlere gelince, onlara da azgınlar
          uyar. Görmüyor musun? Onlar nasıl her vadide şaşkın şaşkın
                                                         419
          dolaşırlar ve onlar yapmadıkları şeyleri söylerler”  ayetlerini,
          “Ancak inananlar, iyi işler yapanlar, Allah’ı çok ananlar ve ken-
          dilerine zulmedildikten sonra düşmanlarına üstün gelmeye ça-
                                420
          lışanlar böyle değildir”  ayetinin açıkladığı bir istisna olarak
                           421
          kabul etmişlerdir.
              Klasik nesh teorisini kabul edersek; neshedilen ayetlerin
          neshedilmeden önce ebediyen yürürlükte olduklarını ve neshe-
          dilince ebediliklerini yitirmiş olduğunu görürüz. Bu durumda


          416  Hasan, The Theoriy of Naskh, 2/184
          417  Hasan, The Theoriy of Naskh, 2/108.
          418  Eş-Şâtıbî, el-Muvafakat, (Kahire: trsz.), 3/59-60. Detaylı bilgi için bkz. Hasan,
              The Theoriy of Naskh, 2/108.
          419  Eş-Şu’arâ, 26/224.
          420  Eş-Şuarâ, 26/227.
          421  Örnekler için bkz. Hasan, The Theoriy of Naskh, 2/108
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219