Page 122 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 122
KUR’ÂN’IN KELİME SEÇİMİNDEKİ TİTİZLİĞİ 121
edenlere nimetini tamamlamak, her şeyi açıklamak, hidayete
176
erdirmek ve rahmet etmek maksadıyla Mûsâ’ya kitap verdiğini
bildiren âyetler bunlardan bazılarıdır. İbn Manzûr, Kur’an’da
kitap kelimesinin mutlak olarak geçtiği yerlerde bundan
Tevrat’ın kastedildiğini söyler. 177
c) İncil: Kur’ân-ı Kerim’de iki yerde Hz. İsa’ya kitap veril-
diğinden bahsedilir. Birinde Hz. İsa’nın diliyle, “Ben Allah’ın
178
kuluyum, O bana kitabı verdi ve beni peygamber yaptı” bu-
yurularak İncil için de kitap kelimesi kullanılmıştır. Bir diğe-
rinde de Hz. İsa kast edilerek ‘(Ona) kitabı, hikmeti, Tevrat’ı
ve İncil’i öğretti’ denilerek Hz. İsa’ya gönderilen vahiy için de
kitap kelimesi kullanılmıştır. 179
4.2. Amel defteri
“İnsanların dünyadaki inançlarının ve fiillerinin kaydedil-
diği yazı, belge” anlamına gelen amel defteri birçok âyette kitap
kelimesiyle anılmış ve bu kitap hakkında bilgiler verilmiştir. 180
4.3. Levh-i Mahfûz
Bütün varlık ve olaylar hakkındaki ilâhî bilgileri, hükümle-
ri ve yasaları kapsayan Levh-i Mahfûz bazı âyetlerde kitap ke-
181
limesiyle de anılmaktadır.
176 En‘âm 6/154
177 İbn Manzûr, Lisânu’l-Arab, I/698.
178 Meryem, 19/30.
179 Âli İmran, 3/48.
180 Kehf, 18/49.
181 En‘am, 6/38.

