Page 122 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 122

KUR’ÂN’IN KELİME SEÇİMİNDEKİ TİTİZLİĞİ     121

          edenlere nimetini tamamlamak, her şeyi açıklamak, hidayete
                                                                    176
          erdirmek ve rahmet etmek maksadıyla Mûsâ’ya kitap verdiğini
          bildiren âyetler bunlardan bazılarıdır. İbn Manzûr, Kur’an’da
          kitap kelimesinin mutlak olarak geçtiği yerlerde bundan
          Tevrat’ın kastedildiğini söyler. 177


              c) İncil: Kur’ân-ı Kerim’de iki yerde Hz. İsa’ya kitap veril-
          diğinden bahsedilir. Birinde Hz. İsa’nın diliyle, “Ben Allah’ın
                                                               178
          kuluyum, O bana kitabı verdi ve beni peygamber yaptı”  bu-
          yurularak İncil için de kitap kelimesi kullanılmıştır. Bir diğe-
          rinde de Hz. İsa kast edilerek ‘(Ona) kitabı, hikmeti, Tevrat’ı
          ve İncil’i öğretti’ denilerek Hz. İsa’ya gönderilen vahiy için de
          kitap kelimesi kullanılmıştır. 179

              4.2. Amel defteri

              “İnsanların dünyadaki inançlarının ve fiillerinin kaydedil-
          diği yazı, belge” anlamına gelen amel defteri birçok âyette kitap
          kelimesiyle anılmış ve bu kitap hakkında bilgiler verilmiştir. 180


              4.3. Levh-i Mahfûz


              Bütün varlık ve olaylar hakkındaki ilâhî bilgileri, hükümle-
          ri ve yasaları kapsayan Levh-i Mahfûz bazı âyetlerde kitap ke-
                                   181
          limesiyle de anılmaktadır.




          176  En‘âm 6/154
          177  İbn Manzûr, Lisânu’l-Arab, I/698.
          178  Meryem, 19/30.
          179  Âli İmran, 3/48.
          180  Kehf, 18/49.
          181  En‘am, 6/38.
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127