Page 121 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 121
120 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
istiare yoluyla metnin sözlü şekli için de kullanıldığını, do-
layısıyla Allah kelâmının sözlü şekline de kitap denildiğini
belirtir. Ayrıca ilâhî kelâmı ve hükümleri bir araya getirme-
si, bunların insanlar tarafından yazıya geçirilmiş olması gibi
sebeplerle de vahye kitap denildiğini söylemek mümkündür.
Kur’an’da kitap, genel anlamda Allah’ın peygamberlerine in-
dirdiği vahyi ifade ettiği gibi üç ilâhî kitaptan her biri için de
kullanılır. 168
a) Kur’ân-ı Kerîm: Allah’tan geldiğinde hiçbir şüphe bu-
169
lunmayan kitabın sakınanlar için hidayet kaynağı olduğunu,
Allah’ın insanlar arasında doğru hükmetmesi için peygambe-
170
re kitap indirdiğini ve daha önceki kitabı doğrulayıp koru-
171
mak üzere peygambere kitap yolladığını, onun insanları ka-
ranlıklardan aydınlığa, Allah’ın yoluna çıkarması için peygam-
172
bere indirilen kitap olduğunu, kitabın mübarek bir gecede
173
indirildiğini, belirten âyetler bu kullanımın bazı örneklerini
teşkil eder.
b) Tevrat: Kur’ân-ı Kerîm’de Hz. Musa’ya gönderilen ila-
hi vahyin bazen furkan, bazen Tevrat bazen de kitap ismiy-
le geçtiğini görmekteyiz. Mûsâ’ya kitap verildiğini ve bunun
174
İsrâiloğulları için hidayet vesilesi kılındığını, Mûsâ’nın ki-
175
tabının rehber ve rahmet kaynağı olduğunu, Allah’ın iyilik
168 Râğıb el-İsfehânî, Müfradât, 699.
169 Bakara 2/2.
170 Nisâ 4/105
171 Mâide 5/48
172 İbrâhîm 14/1
173 Duhân 44/2-3
174 İsrâ 17/2
175 Ahkaf 46/12