Page 83 - islam
P. 83

58  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           3.  Semi’:  İşitmek  demektir.  Gizli,  açık,  kısık  sesle,  yüksek
              sesle ne söylenirse söylensin Allah her şeyi işitir, duyar.
              Kur’an-ı Kerim’de bu konuda pek çok ayeti kerime vardır.
              İşitmenin zıddı olan sağırlık Allah için düşünülemez.
           4.  Basar: Görmek demektir. Hiçbir şey Allah’ın görmesinden
              gizli kalamaz. Saklı, açık, karanlık, aydınlık ne varsa Allah
              hepsini  görür.  Görmemek  (körlük)  Allah  için  düşünüle-
              mez. Bu konuda da Kur’an-ı Kerim’de pek çok ayeti kerime
              vardır.

           5.  İrade:  Dilemek  demektir.  Allah  varlıkların  konumlarını,
              durumlarını  ve  özelliklerini  belirleyen  varlıktır.  Allah’ın
              dilediği olur, dilemediği olmaz. Bu sıfatın zıddı olan “ira-
              desizlik” Allah için düşünülemez. Kur’an-ı Kerim’de: “De
              ki: Mülkün gerçek sahibi olan Allah’ım, sen mülkü dilediği-
              ne verirsin ve mülkü dilediğinden alırsın. Dilediğini yüceltir,
              dilediğini de alçaltırsın…” (Âl-i İmrân, 3/26) ifadesiyle Al-
              lah’ın irade konusunda mutlak otorite olduğu haber veril-
              mektedir.
           Tekvini  irade  denilen  Allah’ın  yapma  ve  yaratması  ile  ilgili
           iradesi bütün yaratıkları kapsamaktadır. Bu irade hangi şeye
           yönelik  olarak  gerçekleşirse  o  şey  mutlaka  meydana  gelir.
           Kur’an-ı Kerim’de: “Biz bir şeyin olmasını istediğimiz zaman
           ona sözümüz sadece ‘Ol!’ dememizdir. O da hemen oluverir.”
           (Nahl, 16/40) buyrulmaktadır.
           Teşrii irade ise bir tür dinî iradedir. Yüce Allah’ın bir şeyi sev-
           mesi, ondan hoşnut olması, onu emretmesi demektir. Bu du-
           rumda o şeyin mutlaka olması gerekmez. “Muhakkak ki Allah
           adaleti,  iyiliği  ve  akrabaya  yardım  etmeyi  emrediyor  (İrade
           ediyor.)…” (Nahl, 16/90) ayetindeki irade bu çeşit iradeye ör-
           nektir.
           Tekvini irade hayra ve şerre, iyiliğe ve kötülüğe yönelik ola-
           rak gerçekleştiği hâlde teşrii irade, sadece hayra ve iyiliğe yö-
           nelik olarak gerçekleşir.
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88