Page 82 - islam
P. 82
Allah Katındaki Din: İSLAM 57
5. Vahdaniyet: Allah Teâlâ’nın zatında, sıfatlarında ve fiille-
rinde tek olması, eşi, benzeri ve ortağının bulunmaması
demektir. İslam’a göre Allah’tan başka ilah, yaratıcı yoktur.
Tapılacak, sığınılacak, hüküm ve otorite sahibi bir başka
varlık bulunmamaktadır. Bunun zıddı şirktir. “De ki: O, Al-
lah’tır, tektir. Allah samettir. Doğurmamış ve doğmamıştır.
Onun hiçbir dengi yoktur.” (İhlâs, 112/1-4).
6. Kıyam bi-nefsihi: Varlığı kendiliğinden olmak, var olmak
için bir başka varlığa ihtiyaç duymamak demektir. İhlas
suresinde açıkça beyan edildiği üzere başkasına muhtaç
olmak Allah için düşünülemez.
Allah’ın Subuti Sıfatları
Varlığı zorunlu olan ve kemal ifade eden sıfatlardır. Bunlar Al-
lah’ı tanıtan sıfatlardır. Bu sıfatlar ezelî ve ebedî olup, yaratık-
ların sıfatları gibi sonradan meydana gelmiş değildir. Sadece
isimlendirme yönünden varlıklarınkine benzerlik bulunmak-
tadır. Yaratıkların aksine Allah’ın bu sıfatları sonsuz, mutlak,
ezelî ve ebedîdir, kemal ve yetkinlik ifade eder. Kullarınki ise
sonlu, kayıtlı, sınırlı, sonradan yaratılmış, eksik ve yetersiz sı-
fatlardır. Allah’ın subuti sıfatları sekiz tanedir:
1. Hayat: Diri ve canlı olmak demektir. O ezelî ve ebedî bir
hayata sahiptir. Her şeye hayat veren odur. Hayat sıfatı-
nın zıttı ölü olmak, Allah hakkında düşünülemez. Kur’an-ı
Kerim’de: “Ölümsüz ve daima diri olan Allah’a güvenip da-
yan…” (Furkân, 25/58).
2. İlim: Bilmek demektir. Allah’ın her şeyi bilmesidir. Olmu-
şu, olanı, geçmişi, geleceği, gizliyi, açığı bilir. O her şeyi
ezelî ilmi ile bilir. Allah her şeyi, olacağı için bilir. Yoksa Al-
lah bildiği için olmaz. İlim sıfatının zıttı olan cahillik, Allah
için düşünülmez. Kur’an-ı Kerim’de: “…O karada ve denizde
ne varsa bilir. O’nun ilmi dışında bir yaprak bile düşmez…”.
(En’âm, 6/59).