Page 82 - islam
P. 82

Allah Katındaki Din: İSLAM  57


           5.  Vahdaniyet: Allah Teâlâ’nın zatında, sıfatlarında ve fiille-
              rinde tek olması, eşi, benzeri ve ortağının bulunmaması
              demektir. İslam’a göre Allah’tan başka ilah, yaratıcı yoktur.
              Tapılacak, sığınılacak, hüküm ve otorite sahibi bir başka
              varlık bulunmamaktadır. Bunun zıddı şirktir. “De ki: O, Al-
              lah’tır, tektir. Allah samettir. Doğurmamış ve doğmamıştır.
              Onun hiçbir dengi yoktur.” (İhlâs, 112/1-4).

           6.  Kıyam bi-nefsihi: Varlığı kendiliğinden olmak, var olmak
              için  bir  başka  varlığa  ihtiyaç  duymamak  demektir.  İhlas
              suresinde açıkça beyan edildiği üzere başkasına muhtaç
              olmak Allah için düşünülemez.

           Allah’ın Subuti Sıfatları

           Varlığı zorunlu olan ve kemal ifade eden sıfatlardır. Bunlar Al-
           lah’ı tanıtan sıfatlardır. Bu sıfatlar ezelî ve ebedî olup, yaratık-
           ların sıfatları gibi sonradan meydana gelmiş değildir. Sadece
           isimlendirme yönünden varlıklarınkine benzerlik bulunmak-
           tadır. Yaratıkların aksine Allah’ın bu sıfatları sonsuz, mutlak,
           ezelî ve ebedîdir, kemal ve yetkinlik ifade eder. Kullarınki ise
           sonlu, kayıtlı, sınırlı, sonradan yaratılmış, eksik ve yetersiz sı-
           fatlardır. Allah’ın subuti sıfatları sekiz tanedir:
           1.  Hayat: Diri ve canlı olmak demektir. O ezelî ve ebedî bir
              hayata  sahiptir.  Her  şeye  hayat  veren  odur.  Hayat  sıfatı-
              nın zıttı ölü olmak, Allah hakkında düşünülemez. Kur’an-ı
              Kerim’de: “Ölümsüz ve daima diri olan Allah’a güvenip da-
              yan…” (Furkân, 25/58).
           2.  İlim: Bilmek demektir. Allah’ın her şeyi bilmesidir. Olmu-
              şu,  olanı,  geçmişi,  geleceği,  gizliyi,  açığı  bilir.  O  her  şeyi
              ezelî ilmi ile bilir. Allah her şeyi, olacağı için bilir. Yoksa Al-
              lah bildiği için olmaz. İlim sıfatının zıttı olan cahillik, Allah
              için düşünülmez. Kur’an-ı Kerim’de: “…O karada ve denizde
              ne varsa bilir. O’nun ilmi dışında bir yaprak bile düşmez…”.
              (En’âm, 6/59).
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87