Page 81 - islam
P. 81
56 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
I, 132) uyarısında bulunmuştur. Bu konu Kur’an-ı Kerim’de
Hz. Musa örnekliğiyle şöyle dile getirilmektedir: “Musa, tayin
ettiğimiz vakitte (Tur’a) gelip de Rabbi onunla konuştuğunda
o, Rabbim! Bana görün; sana bakayım dedi. Rabbi, sen beni
asla göremezsin. Fakat şu dağa bak; eğer o yerinde durabilirse
sen de beni görebilirsin buyurdu. Rabbi o dağa tecelli edince
onu paramparça etti: Musa da bayılıp düştü. Kendine gelince
dedi ki: Seni noksan sıfatlardan tenzih ederim, sana tövbe et-
tim; ben inananların ilkiyim.” (A’râf, 7/143).
Allah’ın sıfatları zati ve subuti olmak üzere ikiye ayrılır:
Allah’ın Zati Sıfatları
Allah’ın zatına ait olup, yaratıklardan herhangi birine veril-
mesi caiz ve mümkün olmayan sıfatlardır. Allah’ın zati sıfatla-
rı altı tanedir. Bu sıfatlar şunlardır:
1. Vücut: Var olmak demektir. Allah vardır. Varlığı zorunlu ve
başkasından değil kendindendir. Bunun zıddı olan yokluk
Allah için düşünülemez.
2. Kıdem: Ezelî olmak, varlığının başlangıcı olmamak de-
mektir. Zamanı yaratan Allah olduğu için O’nsuz bir zaman
düşünmek mümkün değildir. Sonradan olma (hudüs) Al-
lah için düşünülemez.
3. Beka: Varlığının sonu olmamak, ebedî olmak demektir.
Varlığının sonu yoktur. Bekanın zıddı olan sonu olmak
(fena), Allah hakkında düşünülemez. Kur’an-ı Kerim’de
kıdem ve beka sıfatlarıyla ilgili olarak “O, ilktir, sondur…”
buyrulmaktadır (Hadîd, 57/3).
4. Muhalefetü’n li’l-Havadis: Sonradan olan şeylere ben-
zememek demektir. Bütün varlıklar sonradan O’nun tara-
fından yaratılmıştır. Allah sonradan olanların hiçbirisine
hiçbir yönden benzemez. Kur’an-ı Kerim’de “Onun benzeri
yoktur…” buyrulmaktadır (Şûrâ, 42/11).