Page 70 - islam
P. 70

Allah Katındaki Din: İSLAM  45


           İslam köleliği ortadan kaldırmak için bütünüyle adalet, mer-
           hamet ve hikmete dayanan dinî hükümler getirmiştir. Sosyal
           dengeleri korumak ve sınıflar arası bir çatışmaya sebep ol-
           mak, istememiştir. Yıllarca köle olarak yaşayanların birdenbi-
           re efendi konumuna gelmelerinden kaynaklanacak olumsuz-
           lukları kontrol altına alarak ve onların özgür hayata intibakını
           sağlamaya çalışmıştır. Bütün bunlara karşılık köleliğin orta-
           dan kaldırılmasını teşvik için bazı günahların kefareti olarak
           köle azat edilmesini önermiştir. Bu bağlamda Hz. Peygamber
           çeşitli savaşlarda esir olan düşman askerlerini serbest bıra-
           karak, insana ve insan onuruna verdiği değeri göstermiştir.
           İslam hiçbir ideolojinin ve rejimin başaramadığı, yaratılıştan
           gelen insan olma hakkı ortak noktasında eşitlik üzerine bir
           sosyal sistem kurmuştur. Fakirlerin ve muhtaçların dostu ol-
           muş, tarihin hiçbir döneminde görülmeyecek şekilde eşitlik
           ve adalet ölçülerinde fakirleri yükseltmiştir. Zekât uygulama-
           larıyla, zenginlerin servetinde fakirlerin de hakkı olduğunu
           dinin temel prensipleri arasına koymuştur (Zâriyât, 51/19).
           Sosyal  statünün  en  alt  basamağındaki  insanları  hayatın  en
           yüksek basamağına çıkartmış, esirlerden ilim ve fikir adam-
           ları yetiştirmiş hatta onlardan devlet başkanları yapmıştır.

           İslam  inancında  Allah  insanı  sorumlu  bir  varlık  olarak  ya-
           ratmıştır.  “İnsan  kendisinin  başıboş  bırakıldığını  mı  sanır?”
           (Kıyâme, 75/36) ayeti onun her an takipte ve yaptıklarından
           sorumlu olduğunu hatırlatır. Ancak bu durumda o bütünüyle
           bir robot durumunda değildir. Tam tersine insan herhangi bir
           şeyi işleyip işlememede tamamen özgürdür. Zira insan bu öz-
           gürlüğünden dolayı hesaba çekilecektir. Çünkü teklif özgürlü-
           ğe bağlıdır. Dolayısıyla özgürlüğünü yitiren insanlardan teklif
           kalkar. Nitekim Kur’an-ı Kerim’de bazı yasaklar belirtildikten
           sonra “… Kim mecbur olur da istismar etmeksizin ve zaruret
           ölçüsünü aşmaksızın yemek zorunda kalırsa, ona günah yok-
           tur…” (Bakara, 2/173) buyrularak dinî hükümlerin özgürlük
           şartına bağlandığı görülür.
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75