Page 65 - islam
P. 65

40  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           dadan  hareketle  İslam,  Yahudilik  ve  Hıristiyanlığın  orijinal
           olan  taraflarını  ve  kendi  ölçülerine  uyan  kısımlarını  kabul
           ederken, yanlış gördüğü alanları eleştirir. Bu eleştirilerinde
           onların asli özelliklerini kaybetmiş ve kutsal kitapları tahrif
           edilen ilahî kaynaklı dinler olduğu gerçeğini de ilan etmekten
           uzak durmaz. Buna karşı hem Yahudiler hem de Hıristiyan-
           lar, kutsal kitabı ve Peygamber’iyle birlikte İslam’ı bütünüyle
           reddederler. Bu bağlamda onlar, kendileriyle ilgili tahrif itha-
           mından dolayı İslam karşıtlığında birbiriyle daha kolay anla-
           şabilmekte ve tavır koyabilmektedir.
           İslam; Yahudilik ve Hıristiyanlığın özü ve kaynağı itibarıyla
           aynı olduğunu kabul ettiği ve Allah katındaki isminin İslam
           olduğunu belirttiği hâlde, onların tarihî süreçte yaşadıkları
           bozulmaya paralel olarak Yahudilik, Hıristiyanlık gibi farklı
           isimler almasından rahatsız olmaz ve onların dinlerine ver-
           dikleri yeni isimleri, onları tanıtma adına kullanmaktan çe-
           kinmez. Hatta bu yeni isimleri bozulma sürecinin bir ürünü
           olarak hatırlatır. Yahudilere gönderilen bütün peygamberleri,
           peygamberler zincirinin birer halkası olarak saygıya layık bu-
           lurken, Yahudilerin gayrimeşru ilan ettikleri, Hıristiyanların
           tanrılaştırdığı Hz. İsa’yı da Allah’ın Yahudi toplumuna gön-
           derdiği bir peygamber olarak tanımlar.
           Kur’an-ı Kerim, diğer ilahî dinlerle arasındaki ortak değerlere
           dikkat çekmek, yanlışa düştükleri temel alanları düzeltmek
           amacıyla şöyle bir öneride bulunmaktadır: “De ki: ‘Ey Ehl-i Ki-
           tap! Sizinle bizim aramızda müşterek olan bir söze gelin: Yalnız
           Allah’a ibadet edelim, ona hiçbir şeyi ortak koşmayalım ve Al-
           lah’ı bırakıp da içimizden bazıları diğer bazılarını Rab edinme-
           sin…” (Âl-i İmrân, 3/64).
            Aynı şekilde Kur’an-ı Kerim, Ehl-i Kitap olarak isimlendire-
           rek özel bir yer verdiği Yahudilik ve Hıristiyanlığın yanında
           Sabiilik ve Mecusiliğin adından söz etmesine rağmen, Uzak
           Doğu dinleri olarak da isimlendirilen Hinduizm, Budizm, Ca-
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70