Page 198 - islam
P. 198
Allah Katındaki Din: İSLAM 173
anlayışı (Hıristiyanlıktaki asli suç doktrinini) reddetmiş hem
de onun yaşadığı süre içerisinde bu temizliği kirletmemesi-
ni istemiştir. İnsanın iyi ya da kötü davranışlarının doğrudan
kendisi ile alakalı ve kendi geleceğini etkilediği vurgulanarak
Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurulmuştur: “Kim iyi bir iş yapar-
sa kendi lehine yapmış olur; kim de kötü bir iş yaparsa kendi
aleyhine yapmış olur.” (Fussılet, 41/46).
İnsanın ahlaki açıdan bazı eksikleri olsa bile ve kendisinin
arzu ettiği güzellikler başkalarında bulunsa, o erdemi kabul
eder, ona hayranlık duyar ve onu sever. Bunun aksine insan
başkalarının yaptığı ahlaki yanlışları kendisi yaptığı halde,
başkalarının yaptıklarını ayıplamaktan geri durmaz, hatta
bundan tiksinti duyar.
İnsan için ahlaki değerler zayıflayabilir, azalabilir, hatta yok
olabilir. Bunun tersi de mümkündür. Sadece iyi huylara değil,
iyi ve kötü huyların tamamına ahlak denir. Bu durumda iyi
ahlaklı veya kötü ahlaklı insanlar vardır. Hatta daha da kısal-
tılarak ahlaki ölçülere göre iyi veya kötü insan değerlendiril-
mesi yapılabilmektedir. Ahlaksız bir insan ahlaklı hâle gele-
bildiği gibi ahlaki eksikleri ve zaafları olan insan da bu ek-
sikleri geliştirebilir, tamamlayabilir ve mükemmelleştirebilir.
Zaten ahlakın hedefi insana güzel duygular kazandırmaktır.
Bundan dolayı Hz. Peygamber, “Ben ahlakın güzelliklerini ta-
mamlamak için gönderildim.” (Muvatta’, Hüsnü’l-hulk, 1) bu-
yurmuştur.
Ayrıca insanın, kötülüğe teşvik eden şehevi arzulardan uzak
kalmadan, bazı acı ve sıkıntılara da katlanmadan ahlaki yü-
celiklere ilerlemesi kolay değildir. Bu konuda Hz. Peygam-
ber’den nakledilen şu hadisi şerif çok anlamlıdır: “Cennet,
zorluk ve sıkıntılarla, cehennem de nefsin arzu ettiği şeylerle
çevrilidir.” (Müslim, Cennet, 1).
Hz. Peygamber bir hadisinde: “Ameller niyetlere göredir…”
(Buhârî, Bed’ül-vahy, 1) buyurmuştur. İnsan davranışlarının