Page 202 - islam
P. 202

Allah Katındaki Din: İSLAM  177


           zamanda dinî bir görev olarak yerine getirir. Nitekim dinimiz
           yalan, riyakârlık, münafıklık, gıybet gibi genel ahlaki zaafları,
           inanan insanlar için günah olarak kabul eder ve bunları ima-
           nın kemaline zarar veren davranış bozuklukları olarak nite-
           ler.
           İslami esaslara göre ibadetlerde esas olan ihlastır, samimiyet-
           tir. Kur’an-ı Kerim ihlasla kılınan namazın insanı kötülükler-
           den uzaklaştıracağını haber vermektedir (Ankebût, 29/45).
           Bunun  anlamı  ibadetlerin  ahlaki  alanda  etkili  olabilmeleri,
           onun  gerçekten  inanarak  ve  samimiyetle  yapılması  demek
           olup, samimiyetsiz ve şekle dayalı olarak yapılan ibadetlerin
           dini kıymetinin olmayacağını hatırlatır. Nitekim Hz. Peygam-
           ber bazı dinî pratiklerin günahların affı ve ahlaki güzellikle-
           rin gerçekleşmesi için, gerçekten inanılarak ve karşılığı yal-
           nız  Allah’tan  beklenilerek  yapılmalarını  tavsiye  etmektedir
           (Buhârî, Savm, 6). Aksi takdirde yapılan amellerin kıymetsiz
           kalacağı,  hadislerde  şöyle  ifade  edilmektedir:  “Yalan  söyle-
           meyi, yalanla iş görmeyi bırakmayan kişinin yemesini içmesini
           bırakmasına  (yani  oruç  tutmasına)  Allah’ın  ihtiyacı  yoktur.”
           (Buhârî, Savm, 8). “Oruç tutan nice kimseler vardır ki oruçtan
           nasipleri sadece aç kalmaktır. Geceyi ibadetle geçiren nice kim-
           seler vardır ki kıyamdan nasipleri sadece uykusuz kalmaktır.”

           (İbn Mâce, Sıyâm, 21).
           İslam dininin genel emir ve yasakları sonuçları itibariyle in-
           sanı olgunlaştırmaya (İnsan-ı Kamil) yöneliktir. Müslümanın
           bu emir ve yasaklara samimi duyarlılığı onun hedefine ulaş-
           ma  konusundaki  süreyi  belirler.  Samimiyetten  uzak,  şekle
           dayalı dini uygulamalar insanda istenilen ahlaki güzelliklerin
           ortaya çıkmasına katkı sağlamaz. Aynı şekilde haramlar kar-
           şısındaki duyarsızlık da İslam’ın birey ve toplum hayatındaki
           ahlaki  yansımaları  açısından  oldukça  önemlidir.  Önemsen-
           meyen veya uygulamaları alışkanlık haline getirilen haram-
           lar  bireysel  ve  toplumsal  çöküşü  hızlandırmaktadır.  Fakat
           bunlardan daha önemlisi ibadetleri veya haramları küçüm-
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207