Page 65 - Hz_Nuh
P. 65

64  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           ona verdiği haberi, insanların nazarında gerçekleştirdiği şek-
                                 159
           linde yorumlamışlardır. Aracısız vahiy olarak kabul edilen
           sadık rüya yolu ile Kur’an’ın vahyinin söz konusu olmadığı,
           yani bu vahiy türü ile herhangi bir Kur’an-ı Kerim ayetinin
           gelmediği belirtilmiştir. 160

           Kur’an-ı  Kerim,  vahiy  şekillerini  şöyle  haber  vermektedir:
           “Herhangi bir beşer ile Allah’ın konuşması ancak vahiy ile ya-
           hut perde arkasından ya da bir elçi gönderip, izni ile dilediğini

                                        161
           vahiy etmesi şeklinde olabilir…”   Hz. Aişe’den naklen bu ko-
           nuda şunlar anlatılmaktadır: “Ya Resûlallah, sana vahiy nasıl
           geliyor? diye sordum. Allah Resûlü (sav) şöyle buyurdu: “Bazen
           zil/çan sesi gibi geliyor ki, bana ağır geleni de budur. (Uğultu)
           kesildiğinde (vahyin bana) söylediklerini tam olarak kavramış
           ve ezberlemiş oluyorum. Bazen de melek bana insan şeklinde
           görünüyor, benimle konuşuyor ve ben onun dediklerini kavra-
           mış ve ezberlemiş oluyorum.”  162

           Vahyin geliş şekilleri arasında en çok bilineni, Allah katında
           değerli, itibarlı, güçlü, saygın ve güvenilir bir elçi olan Ceb-
                               163
           rail’in getirdikleridir.  Vahiy getiren melek olarak Kur’an-ı
           Kerim’de  “Cebrail”  ve  “Ruhu’l-Kudüs”  kelimeleri  eş  anlamlı
           olarak ifade edilmiştir. Bazı rivayetlerde Hz. Muhammed’e ilk
           vahyi getiren meleğe “Namus-ı Ekber” (kendisine ilahi sırlar
           verilen melek) adı verilmiştir. Gerek Kur’an-ı Kerim gerekse
           diğer rivayetlerden anlaşıldığına göre hem Hz. Muhammed’e
           hem de diğer peygamberlere vahiy getiren melek, Ruhu’l-Ku-
           düs,  Ruhu’l-Emîn  veya  Namus-ı  Ekber  gibi  çeşitli  isimlerle
           anılan Cebrail’dir. Cebrail önceki peygamberlere gelen kitap-
           lardan farklı olarak Kur’an’ı Kerim ayetlerini bir defada değil,

           159   Maturidî, Te’vilat, s. 14/58.
           160   Gülşen Ökten, “Kur’an’a Göre Bilginin Kaynakları”, NEÜ İlahiyat Fakültesi
              Dergisi, Yıl, 2015, Sayı, 39, s. 207.
           161   Şûra, 42/51.
           162   Buhari, “Bed’ü’l- Vahiy”, 1.
           163   Tekvir, 81/19-23.
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70