Page 65 - Hz_Nuh
P. 65
64 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
ona verdiği haberi, insanların nazarında gerçekleştirdiği şek-
159
linde yorumlamışlardır. Aracısız vahiy olarak kabul edilen
sadık rüya yolu ile Kur’an’ın vahyinin söz konusu olmadığı,
yani bu vahiy türü ile herhangi bir Kur’an-ı Kerim ayetinin
gelmediği belirtilmiştir. 160
Kur’an-ı Kerim, vahiy şekillerini şöyle haber vermektedir:
“Herhangi bir beşer ile Allah’ın konuşması ancak vahiy ile ya-
hut perde arkasından ya da bir elçi gönderip, izni ile dilediğini
161
vahiy etmesi şeklinde olabilir…” Hz. Aişe’den naklen bu ko-
nuda şunlar anlatılmaktadır: “Ya Resûlallah, sana vahiy nasıl
geliyor? diye sordum. Allah Resûlü (sav) şöyle buyurdu: “Bazen
zil/çan sesi gibi geliyor ki, bana ağır geleni de budur. (Uğultu)
kesildiğinde (vahyin bana) söylediklerini tam olarak kavramış
ve ezberlemiş oluyorum. Bazen de melek bana insan şeklinde
görünüyor, benimle konuşuyor ve ben onun dediklerini kavra-
mış ve ezberlemiş oluyorum.” 162
Vahyin geliş şekilleri arasında en çok bilineni, Allah katında
değerli, itibarlı, güçlü, saygın ve güvenilir bir elçi olan Ceb-
163
rail’in getirdikleridir. Vahiy getiren melek olarak Kur’an-ı
Kerim’de “Cebrail” ve “Ruhu’l-Kudüs” kelimeleri eş anlamlı
olarak ifade edilmiştir. Bazı rivayetlerde Hz. Muhammed’e ilk
vahyi getiren meleğe “Namus-ı Ekber” (kendisine ilahi sırlar
verilen melek) adı verilmiştir. Gerek Kur’an-ı Kerim gerekse
diğer rivayetlerden anlaşıldığına göre hem Hz. Muhammed’e
hem de diğer peygamberlere vahiy getiren melek, Ruhu’l-Ku-
düs, Ruhu’l-Emîn veya Namus-ı Ekber gibi çeşitli isimlerle
anılan Cebrail’dir. Cebrail önceki peygamberlere gelen kitap-
lardan farklı olarak Kur’an’ı Kerim ayetlerini bir defada değil,
159 Maturidî, Te’vilat, s. 14/58.
160 Gülşen Ökten, “Kur’an’a Göre Bilginin Kaynakları”, NEÜ İlahiyat Fakültesi
Dergisi, Yıl, 2015, Sayı, 39, s. 207.
161 Şûra, 42/51.
162 Buhari, “Bed’ü’l- Vahiy”, 1.
163 Tekvir, 81/19-23.