Page 211 - Hz_Nuh
P. 211

210  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           mektedir. Bu bilgilerin esas alınması durumunda, Hz. Nuh’un
           kavmi  dışında  bazı  kavimlerin  olduğu  ve  bunlar  arasından
           bazı  putperestlerin,  müşrik  ve  kâfirlerin  Tufan  sonrasında
           hayatta kaldığı akla gelmektedir ki bu da Tufan olayının umu-
                                                                 703
           mi olmadığının işareti olarak kabul edilebilir denmektedir.
           Buhari’nin İbn Abbas’tan naklettiği bir rivayette ise şöyle de-
           nilmektedir: “Putlara tapmak, Araplara Nuh kavminden geç-
           miştir. Bu yüzden Araplar çocuklarına Abdu’l-Ved, Abdu’l Yeğus
           isimlerini vermiştir. Vedd Dumetü’l-Cendel’deki Kelb kabilesin-
           de, Süva Hüzeyl’de, Yeğus Murad’da, ardından Sebe yanındaki
           Curuf’ta ikamet eden Beni Gutayf’ta, Yeuk ise Hemdan’da, Nesr
           Zü’l-Kela  kabilesine  ait  Himyer’de  zuhur  etmiştir.  Bunların
           hepsi Nuh aleyhisselamın kavminden dürüst insanların isimle-
           riydi.” 704


           İlahi  kaynaklı  din  mensupları,  Tufan  olayının  genel  olduğu
           şeklinde yaygın bir kanıya sahiptir. Bunda elbette ki kutsal
           metinlerin etkisi ve katkısı bulunmaktadır. Bu algının sonucu
           olarak Hz. Nuh’a, insanlığın Hz. Âdem’den sonra ikinci atası/
           Ebu’l-beşer  denmektedir.  Yukarıda  detaylı  bir  şekilde  yap-
           tığımız alıntı ve tartışmalarda da görüldüğü üzere, Tufan’ın
           bölgesel  veya  genel  olması  hemen  çözülebilecek  bir  konu
           değildir.  Zira  elimizde  kutsal  metinler  dışında  sağlıklı  bilgi
           kaynağı bulunmamaktadır. Kur’an-ı Kerim dışındaki mevcut
           bilgiler de görecelilikten öte gidememektedir. Kur’an-ı Kerim
                                                 705
           ayetlerinin de müteşabih nitelikli oluşu,  bu alandaki boş-

           703   Bk. Yazır, s. 8/5376-5378.
           704   Buhari, “Tefsiru’l-Kur’an”, 71; Zemahşeri, s. 3/143.
           705    “Sana  Kitab’ı  indiren  O’dur.  Onun  (Kur’an’ın  bazı  ayetleri  muhkemdir  ki,
              bunlar Kitap’ın esasıdır. Diğerleri ise müteşabihtir. Kalplerinde eğrilik olan-
              lar, fitne çıkarmak ve onu tevil etmek için ondaki müteşabih ayetlerin peşi-
              ne düşerler. Hâlbuki onun tevilini ancak Allah bilir. İlimde yüksek payeye
              erişenler ise: Ona inandık; hepsi Rabb’imiz tarafındandır, derler. (Bu ince-
              liği) Ancak aklıselim sahipleri düşünüp anlar. (Âl-i İmran, 3/7.) Müteşabih
              kelimesi, “benzeşen, ayırt edilmesi zor olacak şekilde birbirine benzeyen”
              demektir.  Terim  olarak  birden  fazla  ihtimal  taşıdığından,  anlaşılmasın-
              da güçlük bulunan lafız veya sözü ifade eder. Bazı kelam ve tefsir âlimleri,
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216