Page 211 - Hz_Nuh
P. 211
210 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
mektedir. Bu bilgilerin esas alınması durumunda, Hz. Nuh’un
kavmi dışında bazı kavimlerin olduğu ve bunlar arasından
bazı putperestlerin, müşrik ve kâfirlerin Tufan sonrasında
hayatta kaldığı akla gelmektedir ki bu da Tufan olayının umu-
703
mi olmadığının işareti olarak kabul edilebilir denmektedir.
Buhari’nin İbn Abbas’tan naklettiği bir rivayette ise şöyle de-
nilmektedir: “Putlara tapmak, Araplara Nuh kavminden geç-
miştir. Bu yüzden Araplar çocuklarına Abdu’l-Ved, Abdu’l Yeğus
isimlerini vermiştir. Vedd Dumetü’l-Cendel’deki Kelb kabilesin-
de, Süva Hüzeyl’de, Yeğus Murad’da, ardından Sebe yanındaki
Curuf’ta ikamet eden Beni Gutayf’ta, Yeuk ise Hemdan’da, Nesr
Zü’l-Kela kabilesine ait Himyer’de zuhur etmiştir. Bunların
hepsi Nuh aleyhisselamın kavminden dürüst insanların isimle-
riydi.” 704
İlahi kaynaklı din mensupları, Tufan olayının genel olduğu
şeklinde yaygın bir kanıya sahiptir. Bunda elbette ki kutsal
metinlerin etkisi ve katkısı bulunmaktadır. Bu algının sonucu
olarak Hz. Nuh’a, insanlığın Hz. Âdem’den sonra ikinci atası/
Ebu’l-beşer denmektedir. Yukarıda detaylı bir şekilde yap-
tığımız alıntı ve tartışmalarda da görüldüğü üzere, Tufan’ın
bölgesel veya genel olması hemen çözülebilecek bir konu
değildir. Zira elimizde kutsal metinler dışında sağlıklı bilgi
kaynağı bulunmamaktadır. Kur’an-ı Kerim dışındaki mevcut
bilgiler de görecelilikten öte gidememektedir. Kur’an-ı Kerim
705
ayetlerinin de müteşabih nitelikli oluşu, bu alandaki boş-
703 Bk. Yazır, s. 8/5376-5378.
704 Buhari, “Tefsiru’l-Kur’an”, 71; Zemahşeri, s. 3/143.
705 “Sana Kitab’ı indiren O’dur. Onun (Kur’an’ın bazı ayetleri muhkemdir ki,
bunlar Kitap’ın esasıdır. Diğerleri ise müteşabihtir. Kalplerinde eğrilik olan-
lar, fitne çıkarmak ve onu tevil etmek için ondaki müteşabih ayetlerin peşi-
ne düşerler. Hâlbuki onun tevilini ancak Allah bilir. İlimde yüksek payeye
erişenler ise: Ona inandık; hepsi Rabb’imiz tarafındandır, derler. (Bu ince-
liği) Ancak aklıselim sahipleri düşünüp anlar. (Âl-i İmran, 3/7.) Müteşabih
kelimesi, “benzeşen, ayırt edilmesi zor olacak şekilde birbirine benzeyen”
demektir. Terim olarak birden fazla ihtimal taşıdığından, anlaşılmasın-
da güçlük bulunan lafız veya sözü ifade eder. Bazı kelam ve tefsir âlimleri,