Page 109 - Hz_Nuh
P. 109
108 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
334
olan kişinin Hz. Muhammed olduğu belirtilmiştir. Kur’an-ı
Kerim’i okuyan ve oruç tutan kimseler hakkında, bu ibadetle-
335
rin de şefaatçi olacağı bildirilmiştir.
Müslüman bilim insanları arasında eskiden beri, fakat özel-
likle günümüzde oldukça yoğun tartışılan konulardan birisi
şefaat konusu olmuştur. Bu konu bazılarınca bütünüyle yok
sayılmış, bazılarınca da bireysel sorumlulukları bile başkala-
rının üzerine yükleyecek şekilde algılanmış, orta bir yol bu-
lunamamıştır. Seyyit Kutub, şefaat konusunda şöyle demek-
tedir: “Bütün kullar Allah’ın huzurunda kulluğa yaraşır bir
şekilde durur, o makamı asla aşamazlar. İzin verilmeden kimse
O’nun huzurunda şefaat etmek cesaretini gösteremez. Herkes
verilen izne boyun eğip onun sınırları içerisinde şefaat edebi-
lir…” “…Onun izni olmadan katında şefaat edecek kimdir…”
336
ayet-i kerimesinin başındaki soru işareti sebebiyle o şefaat
işinin asla mümkün olmayacağına ve yersizliğine inanmak-
tadır. Ona göre kulluk ile ilahlık tamamen birbirinden ayrı
şeylerdir ve tabiatlarındaki farklılık dolayısıyla ikisinin bir-
337
leşmesi imkânsızdır.” O, şefaatin ancak hakkın şahidi olup,
hakikate inananların elinde olduğunu, Hakk’a inananların
O’nu inkâr edip karşı çıkanlara şefaat edemeyeceğini belirt-
mektedir. 338
Şefaat, hakkında muhtelif görüşler ve bu görüşleri destekle-
mek için Kur’an-ı Kerim’den ayeti kerimeler ve Peygamber’i-
miz Hz. Muhammed’den hadisi şerifler delil olarak ileri sü-
rülmüştür. Mutezile, şefaat sadece günahı olmayan veya olup
334 Yavuz, “Şefaat”, s. 38/414.
335 Buhari, “Tevhid”, 24; Müslim, “İman”. Geniş bilgi için bk. Yavuz, “Şefaat”,
38/412-414.
336 Bakar, 2/255.
337 Kutub, s.2/39. Ayrıca bk. Ebu’l-Fida İsmail İmadü’d-din İbn Ömer İbn Kesir,
Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, çev. Bekir Karlığa, Bedrettin Çetiner, İstan-
bul, 1983, 3/1018.
338 Kutub, Fizılali’l-Kur’an, s. 13/220.