Page 109 - Hz_Nuh
P. 109

108  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



                                                         334
           olan kişinin Hz. Muhammed olduğu belirtilmiştir.  Kur’an-ı
           Kerim’i okuyan ve oruç tutan kimseler hakkında, bu ibadetle-
                                            335
           rin de şefaatçi olacağı bildirilmiştir.
           Müslüman bilim insanları arasında eskiden beri, fakat özel-
           likle günümüzde oldukça yoğun tartışılan konulardan birisi
           şefaat konusu olmuştur. Bu konu bazılarınca bütünüyle yok
           sayılmış, bazılarınca da bireysel sorumlulukları bile başkala-
           rının üzerine yükleyecek şekilde algılanmış, orta bir yol bu-
           lunamamıştır. Seyyit Kutub, şefaat konusunda şöyle demek-
           tedir:  “Bütün  kullar  Allah’ın  huzurunda  kulluğa  yaraşır  bir
           şekilde durur, o makamı asla aşamazlar. İzin verilmeden kimse
           O’nun huzurunda şefaat etmek cesaretini gösteremez. Herkes
           verilen izne boyun eğip onun sınırları içerisinde şefaat edebi-
           lir…” “…Onun izni olmadan katında şefaat edecek kimdir…”
                                                                  336
           ayet-i kerimesinin başındaki soru işareti sebebiyle o şefaat
           işinin asla mümkün olmayacağına ve yersizliğine inanmak-
           tadır.  Ona  göre  kulluk  ile  ilahlık  tamamen  birbirinden  ayrı
           şeylerdir ve tabiatlarındaki farklılık dolayısıyla ikisinin bir-
                               337
           leşmesi imkânsızdır.”  O, şefaatin ancak hakkın şahidi olup,
           hakikate  inananların  elinde  olduğunu,  Hakk’a  inananların
           O’nu inkâr edip karşı çıkanlara şefaat edemeyeceğini belirt-
           mektedir.  338
           Şefaat, hakkında muhtelif görüşler ve bu görüşleri destekle-
           mek için Kur’an-ı Kerim’den ayeti kerimeler ve Peygamber’i-
           miz Hz. Muhammed’den hadisi şerifler delil olarak ileri sü-
           rülmüştür. Mutezile, şefaat sadece günahı olmayan veya olup

           334   Yavuz, “Şefaat”, s. 38/414.
           335    Buhari,  “Tevhid”,  24;  Müslim,  “İman”.  Geniş  bilgi  için  bk.  Yavuz,  “Şefaat”,
              38/412-414.
           336   Bakar, 2/255.
           337   Kutub, s.2/39. Ayrıca bk. Ebu’l-Fida İsmail İmadü’d-din İbn Ömer İbn Kesir,
              Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, çev. Bekir Karlığa, Bedrettin Çetiner, İstan-
              bul, 1983, 3/1018.
           338   Kutub, Fizılali’l-Kur’an, s. 13/220.
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114