Page 113 - Hz_Nuh
P. 113

112  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


                                        350
           bir günah (ile) iftira etmiş olur.”  Maturidî, bu ayeti kerimeye
           göre; ümit bağlanan bağışlanmanın göz ardı edilmesi ve bu-
           nun sonucu olarak hem küçük hem de büyük günaha yönelik
           bulunan azap haberi sebebiyle bütün bağışlanma ümitlerinin
           ortadan kalkması isabetli değildir. Burada izlenebilecek bir
           yöntem de küçük ve büyük günahların af kapsamına girmesi
           hususunda kesin hüküm vermemektir. Buna karşılık ortada
           ikisini de kapsayacak bir af ihtimali varken sadece biri (küçük
           günah) hakkında kesin hüküm verip diğerini ihtimal dışında
           tutmak, delilsiz hüküm verme davranışından başka bir özel-
                     351
           lik taşımaz.
           Şefaat hadisi olarak bilinen bir hadisi şerifte “La ilahe illallah”
           diyen  kimseler  için  Peygamberimiz  Hz.  Muhammed’in  Ce-
           nab-ı Allah’tan şefaat dileyeceği, Cenab-ı Allah’ın da onların
                                                           352
           hepsini cehennemden çıkaracağı ifade edilmektedir.
           Ebu  Hüreyre’den  nakledildiğine  göre  o  bir  gün;  “Kıyamet
           gününde senin şefaatine nail olacak en mutlu insan kimdir?”
           sorusuna Hz. Peygamber: “Sözlerime olan düşkünlüğünü gör-
           düğümden dolayı bu soruyu herkesten önce senin soracağını
           tahmin etmiştim.” dedikten sonra; “Kıyamette şefaatim vesile-
           siyle en mutlu olacak kişi, samimi bir şekilde, gönülden gelerek

           ‘La ilahe illallah’ diyen kimsedir.” cevabını vermiştir. 353
           Şefaatin sadece ahirette olmayacağı gibi düşünülerek şöyle
           bir değerlendirme de yapılmaktadır: Yüce Allah peygamber-
           lerine iki şekilde yardım etmiştir: Bunlar, Hz. Nuh, Hz. Hud,
           Hz. Salih, Hz. Lut, Hz. Şuayb ve Hz. Musa’nın örnekliğinde ol-
           duğu gibi, peygamber ve inananlarını korumak ve kurtarmak,
                                                      354
           kavimlerini  helak  etmek  şeklinde  olmuştur.   Bu  konuda
           350   Nisa, 4/ 48.
           351   Maturidî, Tevhid, s. 478.
           352   Buhari, “Tevhid”, 36.
           353   Buhari, “lim”, 33.
           354   İbn Teymiyye, s. 40.
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118