Page 52 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 52
1
Türk Ortudoks Patrikhanesi 43
Metropoliti Yermanos'un idaresinde muntazam bir program tahtında ic
rayı faaliyete başladılar ... " Aynı konuşmasında; Metropolit Yerma
nos'un küstah tavırlarının Rumların da fikir ve düşüncelerini aleni hale
getirdiğini, Patrikhane ile Venizelos arasında bulunan ilişkiyi ve Patrik
hane'ye yapılması gerekenler hususunda Venizelos tarafından talimat
verildiğini, 1 9 Temmuz 1 9 20 yılında Batum'da yapılan Pontus mesele
si ile ilgili kongrenin muhtırasının da bir üye tarafından Patrikhane'ye
ulaştırıldığını üzerine basarak vurgulamaktadır< 8D) _
Trabzon'daki Pontus Ayaklanmasında din adamlarının rolü Dido
Sotiriyu tarafından da dile getirilmektedir. O, Trabzon' dan çekilen Rus
ların idareyi Rumlarla Türklere bıraktığını, burada oluşturulan yönetime
Konstantin Teofıalalto'nun başkan seçildiğini, ancak perde gerisindeki
asıl yöneticinin Piskopos Krizantos olduğu belirtmektedir. Piskoposun
bu rolünün, "Metropolit vatan sana emanet, Elevian'a bastım da koptu
kıyamet" türküsünün konusu yapıldığı ifade edilmektedir (8I).
C- PAPA EFI'İM VE BERABERİNDEKİ HIRİSTİYANLAR
Papa Eftim; kendini "Türk oğlu Türk" olarak tanımlamaktadır. Bi
zans Devletinin Hıristiyanlaştırdığı Türk boylarından Karamanlılara
mensup olan Papa Eftim, 1 8 84 yılında Yozgat'ın Akdağmadeni kazası
nın İstanbulluoğlu mahallesinde dünyaya gelmiştir. Babasının adı Kara
hisarlı oğullarından Baraş'tır. İlk ve orta öğretimini Akdağmadeni'nde
2
yapmış, 1 yaşında iken Ruhban mesleğine girmiştir. 1 9 1 2 yılında diya
kos, 1 9 1 5 yılında seçimle papaz olmuş ve Akdağmadeni' ne dönmüştür.
Kayseri Metropoliti Nikolaos tarafından takdis edilen Eftim, 1 9 1 8 yılın
da, Metropolit Vekili olarak Keskin' e gönderilmiştir (82 l.
Papa Eftim, kendisini ve manevi dünyasını söyle tanımlamaktadır:
"Beni yakından tanıyanlar pek iyi bilirler ki gösteriş ve şahsi propagan
dalardan hoşlanmam. Bir övünme ve ululanma sayılamayacağından bi
raz kendimden, şahsımla ilgili gerçeklerden konu açmama müsaade
(80) Bkz. Nutuk, 11/626-628.
(81) Bkz. Dido Sotiriyu, Benden Selam Söyle Anadolu'ya, İstanbul T.y. 127,
1
(82) Bkz. Ercan, 4 ı 7; Şahin, 243 ; Ekincikli, 6 2.