Page 76 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 76

76 | Ahmet Emin




                            DEĞERLENDİRME

                    Tarihçiler, açıklamalarda bulunduğumuz bir çoğu
               sonraki  asırlarda  çıkan,  çeşitli  tarih  dallarına  yönel-
               mişler, onları değişik hadiselerle ilgili kitaplardan, her
               şeyi içeren kitap haline getirmek için tedvin ve tertip
               etmeye, düzene sokmaya olayları senelerine göre tertibe
               başlamışlardır.

                    Bu  açıdan  bakıldığında  şu  soru  ile  karşılaşılır.
               İslam tarihi, müstakil bir İslami ilim mi? Yoksa başka
               milletlerden etkilenmiş mi? Bu soruya cevaben deriz ki;
               Sire tarihi ile ilk asırlarda meydana gelen İslamî hadi-
               selerin tarihi, tam anlamıyla İslamîdir. Bu tarihin ge-
               lişmesi, tabii bir gelişmedir ki, bu gelişme ona hariçten
               bir düzenlemenin etkisinin olmadığını göstermektedir.
               Her ne kadar bu dönemlerde, Yunanlıların genel tari-
               hi,  Tarih-i  Buldanı  (Memleketler  tarihi),  Teracim  er-
               Ricalleri, İranlıların yıllara göre tanzim edilmiş tarihleri
               olsa  bile,  Müslümanların  tarih  yazmaya  başladıkları
               dönemlerde,  onlardan  yapılan  hiçbir  naklin  eseri
               görülmez.  Bununla  birlikte,  sonra  gelen  tarihçiler  ile
               Hıristiyan, Yahudi, Rum, İranlı olan diğer milletlerin
               önceki tarihçilerinin tarih kitaplarından nakil ve etki-
               lenme çok açıktır.

                    Bazen  inançlarla  tarihin  süslenmesi,  bazen  de
               kabilelerine ve halifelere bağlılıklarından dolayı tarih-
               çiler, çalışmalarında eskilerden alıntılar yapmış olabi-
               lirler. Tarihi, halkın üzerine değil halifeler etrafındaki
               olaylara bina etmeleri, sosyolojik olayların özelliğinin
               çoğunlukla  ihmal  edilmesi,  anlattıkları  olaylarda  dini

               duyguların  galebe  çalması,  tenkidin  zayıCığı,  basitliği
               ve bunun dışındaki unsurlar da bu dönem tarihçiliği-
               nin  özelliklerindendir.  Fakat  tüm  bu  ayıplar,  onların
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80