Page 72 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 72

72 | Ahmet Emin

               sokarlar ki, haberin hepsi sanki gerçek bir olaymış gibi
               ortaya çıkar.

                    Bu özellikleriyle meşhur olan bir topluluk ortaya
               çıkmıştır ki, Heysem b. Adiyy et-Tai el- Kafi el-Ahbari,
               bunların en önde gelenlerindendir.

                    EL- HEYSEM BİN ADİYY ET – TAİ  EL-KUFİ
                    EL-AHBARİ
                    Heysem, Arap asıllı ve Tay kabilesindendir. Baba-
               sı, Vasıt Araplarındandır. Annesi ise, Menbiç’in cariye-
               lerindendir. Bir topluluk onu hicvederek nesebini inkar
               etmiştir. Da’bel el-Huzai, bir şiirde onun nesebini şöyle
               reddetmiştir.
                    Babama sordum, o, alimdi,
                    -Şehirde duranların ve bedevilerin haberlerini.

                    Ona dedim ki; Heysem Adiyli mi ?
                    -Dedi ki; Ahmet bin Ebu Davut gibi.

                    Eğer Heysem gerçekten onlardan olsaydı,
                    -Ahmet kesinlikle İyad’dandı.
                    Ne zaman İyad, insanları yönetse,

                    -Tanrı, insanlara kızardı.
                    Heysem, Hişam bin Urve’nin ve Muhammed bin
               İshak'ın  talebesi  idi.  Tabakat'ın  sahibi  İbn-i  Sa'd  da,
               Heysem'in  talebesidir.  İbn-i  Nedim  onun  Nesepler,
               Ayıplar, Tarih ve Edebiyat sahalarında birçok kitapla-
               rını zikreder.
                    Heysem, Abbas bin Abdulmuttalip hakkında, bazı
               şeyler, söylediği için suçlandı ve bunun için senelerce
               hapsedildi. Bu örnek, Abbasi'lerin ilme müdahale ve ta-
               rihe tesir etmelerinin bir başka delilidir.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77