Page 72 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 72
72 | Ahmet Emin
sokarlar ki, haberin hepsi sanki gerçek bir olaymış gibi
ortaya çıkar.
Bu özellikleriyle meşhur olan bir topluluk ortaya
çıkmıştır ki, Heysem b. Adiyy et-Tai el- Kafi el-Ahbari,
bunların en önde gelenlerindendir.
EL- HEYSEM BİN ADİYY ET – TAİ EL-KUFİ
EL-AHBARİ
Heysem, Arap asıllı ve Tay kabilesindendir. Baba-
sı, Vasıt Araplarındandır. Annesi ise, Menbiç’in cariye-
lerindendir. Bir topluluk onu hicvederek nesebini inkar
etmiştir. Da’bel el-Huzai, bir şiirde onun nesebini şöyle
reddetmiştir.
Babama sordum, o, alimdi,
-Şehirde duranların ve bedevilerin haberlerini.
Ona dedim ki; Heysem Adiyli mi ?
-Dedi ki; Ahmet bin Ebu Davut gibi.
Eğer Heysem gerçekten onlardan olsaydı,
-Ahmet kesinlikle İyad’dandı.
Ne zaman İyad, insanları yönetse,
-Tanrı, insanlara kızardı.
Heysem, Hişam bin Urve’nin ve Muhammed bin
İshak'ın talebesi idi. Tabakat'ın sahibi İbn-i Sa'd da,
Heysem'in talebesidir. İbn-i Nedim onun Nesepler,
Ayıplar, Tarih ve Edebiyat sahalarında birçok kitapla-
rını zikreder.
Heysem, Abbas bin Abdulmuttalip hakkında, bazı
şeyler, söylediği için suçlandı ve bunun için senelerce
hapsedildi. Bu örnek, Abbasi'lerin ilme müdahale ve ta-
rihe tesir etmelerinin bir başka delilidir.