Page 79 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 79

İslam Tarihi ve Tarihçileri | 79

               len alimler, yavaş yavaş bunları düzenlemiş ve benzer
               olan meseleleri bir konuda toplamaya çalışarak onları
               ayrı baplara koymuşlardır. Böylece, ilk Abbasi asrının
               sonuna kadar gelinmiştir.

                    İlimlerin  te'lif  edilmesi  de,  zaman  içinde  ortaya
               çıkan  ve  gelişen  hayat  şartlarının  kanunlarına  boyun
               eğdi.  Sosyal  şartlar,  halledilmesi  gereken  problemleri
               ortaya çıkardı. Bu problemler ise; yasama ile ilgili prob-
               lemler, dil hatalarındaki problemler, yükselmenin talep
               edilmesi ile ilgili problemler vb gibi çeşitli idi. Düşünen
               zihinler, bunları çözmeye yöneldi. Halledilen her prob-
               lem, rivayet edilenler babına girdi. Her nesil, kendile-
               rinden önceki büyük gruplardan bu rivayetleri aldılar
               ve onlara, kendi karşılarına çıkan ve hallettikleri prob-
               lemleri eklediler.
                    O zaman, bu problemlerin hiç biri tanzim edilmiş
               değil, çoğunlukla tesadüCerin ortaya çıkardığı şeylerdi.

               Örneğin; bir adam, hatırına getirmeksizin yemin etmiş,
               Ferazdak,  alışılmışın  dışında  bir  şiir  beyti  söylemiş,
               Kur'an'dan bir ayet okunmuş, okuyan kimse, ya mana-
               sı veya mebnası cihetinden bir vakf yapmış, alimler de
               bütün bunların hepsi ile ilgili tartışmışlar ve değerli gö-
               rüşlerini bir sonraki nesile bırakmışlardır.
                    Bu meseleler, üst üste toplandığında ve daha önce
               zikrettiğimiz  gibi  tartışmalar  ortaya  çıktığında,  fikir
               sahipleri bunları ayırmaya, tanzim etmeye ve bunlarla
               ilgili te’life yönelmişlerdir. Onlardan sonra gelenler ise,
               bu tanzim işinde daha ileri gitmişlerdir. Bu çalışmalar-
               dan sonra, hadiste “el-Muvatta” kitabı, fıkıhta Şafii’nin,
               Muhammed’in ve Ebu Yusuf’un kitapları, lügatte “El-
               Ayn”, nahivde Sibeveyh’in kitabı, Sirede Vakıdi ve İbn-
               İshak’ın kitapları gibi kitaplar ortaya konulmuştur

                    Te’lif, değişik ayrıntılarda da aynı metot içindedir.
               Mesela: Nahivde, hemze ve lam'ın üzerine; tarihte Ce-

               mel vakası, Sıxın vakası ve Hz. Osman'ın öldürülmesi
               üzerine; lügatte, hurma ve üzüm asmaları, süt ve ana
   74   75   76   77   78   79   80