Page 80 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 80

80 | Ahmet Emin

               sütü üzerine yapılan problemler gibi cüz'i meselelerdir.

               Daha sonra, ilmin baplarındaki teliCer ise önce gördü-
               ğümüz gibidir.
                    2. Hadisin toplanması, bütün dini ilimlere temel
               olmuştur. Bu ilimden tefsir, sire tarihi, fetihler tarihi ve
               tabakat kitapları dal olarak ayrılmışlardır. Başlangıçta
               hadis, bütün bunların hepsini içeriyordu. Daha sonra
               fer'i konular, yavaş yavaş hadisten ayrılarak, isimleriyle
               ve kitaplarıyla temayüz etmeye başlamıştır.
                    Dil bilimlerinin kaynağı da dinidir. Nahiv ilminin
               ortaya çıkışındaki en önemli sebep, Kur'an'ı insanların
               yanlış okumasından korumadır. Lügatin toplanmasının
               en, önemli sebebi ise, Kur'an lügatinin, bilinmesi ve ga-
               rip kelimelerinin tefsiridir. Daha sonra, bir gayeye ve-
               sile olan şeylerin bizzat kendisi, ilim olarak anılmıştır.
               işte bunlar, bizim bu bölümde zikrettiğimiz bütün ilim-
               lerin hepsini dini boya ile boyamıştır. Bu ilimler, aynı
               zamanda dinden ve öğretilerinden çok etkilenmişler ve
               onun yöneldiği yöne yönelmişler ve onun benimsediği
               metodu benimsemişlerdir.

                    3. İlim, her ne kadar başlangıcı son Emevi asırları
               olsa bile, Abbasilerin döneminde ve onların himayesin-
               de büyük bir gelişme göstermiştir. Bu dönemde te'lif, il-

               min dallarından her dala şamil olmuş, müelliCer ve telif
               edilen eserlerin sayısı yüzler ile sayılmıştır.
                    İbn-i Nedim'in Fihrist’inde bu asırda telif edilen
               eserlerde ortaya koyulanlar bizi şaşkınlık ve dehşete dü-
               şürmektedir. Mesele, sadece telif edilen eserlerin sayıca
               çokluğu değil, aynı zamanda konular üzerinde, Eme-
               vi ve Abbasi dönemindeki alimlerin, problemi çözme
               keyfi- yetindeki farkın büyüklüğüdür. Bunun sebebi de
               ilimdeki tabii gelişmedir. Abbasiler ilimle çok ilgilenir
               ve onu teşvik ederlerdi. Bunun dışında kitabın giriş kıs-
               mında verdiğimiz sebeplerde bu gelişmeyi desteklemiş-
               tir
   75   76   77   78   79   80