Page 40 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 40

40 | Ahmet Emin

               gördüğü ve itimat ettiği, kitaplara, sahifelere veya gö-
               renden işittiği kitap ve sahifelere de müracaat etmiştir.
               Ibn-i Sa'd, i bu konuda şöyle demektedir; "Vakıdi, bana
               Abdullah  b.Cafer  ez-Zühri'nin  anlattığını  Ebubekir
               b.Abdurrahman b.Müsevver'in kitabında buldum, yine
               Muhammed b. Ömer el-Vakıdi, Ehl-i Ezruh'un kitabın-
               da bulunan şeyleri yazdım demiştir ilh." Vakıdi kendin-
               den öncekilerden, dikkatli olma ve tarihi olayları tayin
               etme yönü ile ayrılmaktadır.
                    Daha önce de belirttiğimiz gibi Vakıdi, Abbasilerle
               iyi ilişkiler içindedir. Bu ilişkileri, kitaplarında da bazı
               etkilenmelere sebebiyet vermiştir. Hz. Abbas'ln ismini,
               Bedir  savaşında  Müslümanların  eline  esir  düşenlerin
               arasında zikretmemiş, bazen de onu, "filan" diye lakap-
               landırarak ismini açıklamamıştır.

                    Hadisçiler, İbn-i İshak hakkında olduğu gibi Vakı-
               di hakkında da farklı görüşte olmuşlardır. Kimileri onu
               sorgulamış, kimileri de güvenilir görmüştür. Vakıdi ile
               ilgili ihtilaCarın sözlerini, yine Hatip el-Bağdadi rivayet

               etmiştir. İmam Malik ona güvenir, İbn-i İshak'a güven-
               mezdi. Hanefilerden Muhammed b. Hasan'da Vakıdi'ye
               güvenirdi. Bazıları onu, hadiste mü'minlerin emiri ola-
               rak isimlendirmişlerdir. İbn.i Ubeyd el- Kasım b. Sel-
               lam  el-Lügavi  eş-Şa^i  onu  güvenilir  görerek;  “Vakıdi

               güvenilirdir”, Medaini ise, onu suçlayarak; “Vakıdi’nin
               hiç işitilmemiş 20.000. hadisi vardır" demişlerdir. Yah-
               ya b. Main de Vakıdi’nin, Resulullah'ın üzerine 20.000
               bilinmeyen  hadis  izafe  ettiğini  söylemiştir.  Ahmed
               b.Hanbel; Vakıdi, senetleri birbirine karıştırır, Şafii ise;
               birbirine bitişmesi sahih olmayan iki hadisi birleştirir
               demişlerdir.
                    Görülüyor ki, onu itham eden hadisçilerin suçla-
               ması, İbn-i İshak'a yapılan suçlamalar gibidir. Vakıdi,
               iki  cihetten  kendisini  hadisçilerin  metoduyla  sınırla-
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45