Page 40 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 40
40 | Ahmet Emin
gördüğü ve itimat ettiği, kitaplara, sahifelere veya gö-
renden işittiği kitap ve sahifelere de müracaat etmiştir.
Ibn-i Sa'd, i bu konuda şöyle demektedir; "Vakıdi, bana
Abdullah b.Cafer ez-Zühri'nin anlattığını Ebubekir
b.Abdurrahman b.Müsevver'in kitabında buldum, yine
Muhammed b. Ömer el-Vakıdi, Ehl-i Ezruh'un kitabın-
da bulunan şeyleri yazdım demiştir ilh." Vakıdi kendin-
den öncekilerden, dikkatli olma ve tarihi olayları tayin
etme yönü ile ayrılmaktadır.
Daha önce de belirttiğimiz gibi Vakıdi, Abbasilerle
iyi ilişkiler içindedir. Bu ilişkileri, kitaplarında da bazı
etkilenmelere sebebiyet vermiştir. Hz. Abbas'ln ismini,
Bedir savaşında Müslümanların eline esir düşenlerin
arasında zikretmemiş, bazen de onu, "filan" diye lakap-
landırarak ismini açıklamamıştır.
Hadisçiler, İbn-i İshak hakkında olduğu gibi Vakı-
di hakkında da farklı görüşte olmuşlardır. Kimileri onu
sorgulamış, kimileri de güvenilir görmüştür. Vakıdi ile
ilgili ihtilaCarın sözlerini, yine Hatip el-Bağdadi rivayet
etmiştir. İmam Malik ona güvenir, İbn-i İshak'a güven-
mezdi. Hanefilerden Muhammed b. Hasan'da Vakıdi'ye
güvenirdi. Bazıları onu, hadiste mü'minlerin emiri ola-
rak isimlendirmişlerdir. İbn.i Ubeyd el- Kasım b. Sel-
lam el-Lügavi eş-Şa^i onu güvenilir görerek; “Vakıdi
güvenilirdir”, Medaini ise, onu suçlayarak; “Vakıdi’nin
hiç işitilmemiş 20.000. hadisi vardır" demişlerdir. Yah-
ya b. Main de Vakıdi’nin, Resulullah'ın üzerine 20.000
bilinmeyen hadis izafe ettiğini söylemiştir. Ahmed
b.Hanbel; Vakıdi, senetleri birbirine karıştırır, Şafii ise;
birbirine bitişmesi sahih olmayan iki hadisi birleştirir
demişlerdir.
Görülüyor ki, onu itham eden hadisçilerin suçla-
ması, İbn-i İshak'a yapılan suçlamalar gibidir. Vakıdi,
iki cihetten kendisini hadisçilerin metoduyla sınırla-