Page 43 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 43

İslam Tarihi ve Tarihçileri | 43

               Medine’de vukua gelmiştir. Resulullah, Medine’de idi ve
               Ashabından etrafında olan kimselerde, bu haberleri en
               iyi bilen insanlardı. Bunları anlatıyorlar ve rivayet edi-
               yorlardı. Tabiin onlardan, sonradan gelenler de tabiin-
               den itibaren tedvin edilinceye kadar bu haberleri nak-
               lediyorlardı. Bu bilgilerin tedvin edilmesi ise Medine’de
               başlamış, Irak’ta son bulmuştur.
                    2-  Siyer  ve  megazi,  sahabenin  oruç  ve  namazla
               ilgili  hadisleri  rivayet  ettikleri  gibi,  rivayette  bulun-
               dukları hadislerden bir bölüm olagelmiştir. Sahabeden
               sonrakiler, ibadet ve muamelatla ilgili hadisleri rivayet
               ettikleri gibi, onlardan, siyer ve megaziyi de nakletmiş-
               ler, rivayetler birbirine ulaşmıştır. Âlimlerin bir kısmı,
               bir başka kısmının ahkâm hadisleri ile tanıdığı gibi, ta-
               rihçiliği ile tanınmıştır. Daha sonra ise te’lif işinde dal-
               lar ayrılmıştır. Tarihi olay olarak rivayet edilen hadisle-
               re, hadislerin dışındaki cahiliye haberleri ve insanların
               ellerindeki şiirler de dahil edilmiştir.
                    3- Siyerdeki ilk müelliCer hadisçilerin yoluna tabi

               olmuşlardır. Onlardan bir kısmı isnada önem vermiş,
               diğer bir kısmı ise önem vermemiştir. İbn-i İshak, Vakı-
               di ve benzerleri, olayların siresini gözeterek bazı olayları
               bazılarına bağladıklarından, senetleri bir araya getirip,
               sonra da metinleri bir araya getirmeye çalıştıklarından
               zorlanmışlardır. Bunu da metinden her bir cüzü, sene-
               dinden  ayırmaksızın  yapmışlardır.  Hadisçiler  de,  bu
               uygulamalarından dolayı onlara hücum etmişlerdir. Bu
               konuda tarihçilerin özrü ise, okuyucuya ve yazanlara
               kolaylık olması için hadiseleri özet ve tam olarak ortaya
               koyma gayretlerinden başka bir şey değildir.

                    4- Daha önce zikrettiğimiz mevzu hadislerin ha-

               dis ilmine girmesi, sıhhat ve zayıCığı itibariyle taksim
               edilmesi, ravilerin güvenilir ve doğru olanlar şeklinde
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48