Page 36 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 36

36 | Ahmet Emin

               lar  ve  hadisin  her  bölümünü,  söyleyen  kimseye  isnat
               etme hususunda çok katı davranıyorlardı.

                    Görünen odur ki o, hadis ilminde hadisçilerin yo-
               luna itibar etmedi ve haberlerin naklini geniş tuttu. Bu
               yüzden bazıları, onu kınadılar ve ayıpladılar. 152 veya
               153 H. senesinde Bağdat'ta öldü.

                    EL-VAKIDİ
                    Vakıdi, İbn- İshak’dan sonra siyer, megazi ve ta-
               rih ilminde geniş bilgiye sahip olan ikinci kişidir. Onun
               muasırı, fakat yaşça daha küçüktür. O da, İbn-i İshak
               gibi  mevalidendir.  Asıl  ismi,  Muhammed  bin  Ömer
               bin Vakıd el-Vakıdi dir. Beni Haşim'in azatlısıdır. Beni
               Sehm bin Eslem'in azatlısı olduğu da söylenir. Birçok
               şeyhlere ulaştı ve onlardan ilim tahsil etti. Ma'mer bin
               Raşid,  Malik  bin  Enes,  Süfyan  es-Servi  bunlardandır.
               Ekseriyetle rivayette bulunduğu şeyhlerden en meşhur
               olanı, Ebu Ma'şer es-Sendi'dir.
                    Ebu  Ma'şer'in  asıl  ismi,  Necib  olup  Medine
               âlimlerindendir.  Halife  Mehdi,  Medine'ye  geldiğinde,
               Bağdat'a kadar Ebu Ma'şer'i kendine yol arkadaşı yap-
               mış ve ona, bin dinar verilmesini emretmiştir. Ona, "Bi-
               zim yanımızda kal ve çevremizde fakihlik yap" demiştir.
               O, H.170 senesinde Bağdat'ta ölmüştür. Tarih ve hadiste
               geniş ilim sahibi olan biriydi.
                    Hadisçilerin  çoğu  onu,  hadiste  zayıf  görüyorlar
               ve  ömrünün  son  zamanlarında  bilgileri  karıştırdığı-
               nı  rivayet  ediyorlardı.  Ölmeden  iki  sene  önce  onda,
               bunama  alametleri  ortaya  çıktı.  Bu  sebeple  rivayetle-
               rindeki reddedilen şeyler çoğaldı. Son zamanlarda, ne
               konuştuğunu’  bilmiyordu.  Buhari,  onun  için  “Hadisi
               kabul edilmeyen biridir” demiştir.
                    Hadisçiler,  onun  megazideki  geniş  bilgisini  in-
               kar etmemişlerdir. Ahmed b. Hanbel, onun megazinin
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41