Page 34 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 34

34 | Ahmet Emin

                    İbn-i Hişam'ın almadığı bu haberlerin bazısı, Ta-
               beri tarihinde ve İbn-i İshak'a nispet edilen diğer tarih-
               lerde kalmıştır.
                    İbn-i  İshak'ın,  kitabının  birinci  kısmında  isnad
               senedi az, ikinci kısmında çok, özellikle son kısmında
               daha çoktur. O, Asım bin Ömer'den ve Abdullah bin
               Ebubekr'den, çoğunlukla da Zühri'den rivayette bulun-
               muştur. Zübeyr oğullarından ve onların azatlılarından
               bir çoklarıyla görüşmüş, onlardan Hişam bin Urve ve
               Urve bin Zübeyr'in bilgilerini almıştır. Aynı şekilde İbn-
               i İshak, Yahudi, Mecusi ve Hıristiyanlarla da görüşmüş
               ve onlardan bilgiler nakletmiştir. Bir kısım Ehl-i Kitap
               alimlerinden, Tevrat ehlinden, Acem olaylarını bilen-
               lerden de nakillerde bulunmuştur. İbn-i İshak, bu saha-
               da Vehb bin Münebbih'e halef olmuş ve onun yolundan
               yürümüştür. Bazen Vehb'den de nakillerde bulunmuş-
               tur. Belki de İbn-i İshak, İncil ve Tevrat'tan harfiyyen
               nakilde bulunan ilk kimsedir. Bu sebeple bazıları onu
               ayıplamışlardır.  İbn-i  Nedim:  "İbn-i  İshak,  Yahudi  ve
               Hıristiyanlardan haber taşır ve kitaplarında onları ön-
               ceki ilim ehli olarak isimlendirirdi." demektedir. Yine o,
               İbn-i İshak hakkında şöyle demektedir: "Şiirler yazılır
               ona getirilir, kendisinden bunları kitabına alması iste-
               nir, o da kitabına alırdı. Bu yüzden kitabını, şiir ravile-
                                                         31
               rinin katında skandal sayılan şiirlerle doldurdu."
                    İbn-i  Hişam  ve  Taberi,  bu  şiirlerden  bir  kısmı-
               nı  ondan  naklettiler.  Çoğunlukla  İbn-i  Hişam,  İbn-i
               İshak'ın zikrettiği şiirleri rivayet ederken şöyle diyordu:
               "Şiir âlimlerinin bir çoğu bu kasideyi inkar ederler." Ta-
               bakat eş-Şuara’nın yazarı Muhammed bin Sellam el-
               Cumahhıyyı de, onu aynı şekilde tenkit etmektedir.
                    Özetle  İbn-i  İshak,  haberlerini  zikrettiği  konu-
               da  rivayet  edilen  şiirleri  toplamayı  uygun  görmüştür.
               31   Fihrist, 92
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39