Page 31 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 31
İslam Tarihi ve Tarihçileri | 31
mı, karımdan rivayette bulunuyor? Onu, nerede gördü
22
ki?” demiştir.
Bazı alimler de, İbn-i İshak'ı müdafaa etmişlerdir.
Ahmed bin Hanbel'in; "Hişam neyi inkar ediyor, belki
o, (İbn-i İshak) Fatıma'ya geldi, hadis rivayeti için izin
23
istedi ve ona izin verdi, Hişam da bilmiyor." dediği ri-
vayet edilmektedir.
Özellikle bu asırda, erkeklerin kadınlardan ri-
vayette bulunması alışılan şeylerdendi. Daha önce
de biz, Abdullah bin Ebubekr’in, karısı Fatıma binti
Ammare’den rivayette bulunduğunu görmüştük. Yine
o, İbn-i İshak'a haberleri anlatması için, karısını çağır-
maktaydı. İbn-i İshak'ın zamanında, Fatıma binti Mün-
zir ileri yaşlardaydı. 48 H. senesinde doğmuş ve İbn-i
İshak'dan da yaklaşık 37 yaş daha büyüktü.
Malik'in ona karşı çıkmasına gelince; bunun iki
sebebi vardır. Birincisi: İbn-i İshak, neseb yönünden
Malik bin Enes'j küçümsemiş, onun ve ailesinin Te-
mim bin Mürre oğullarının azatlısı olduğunu rivayet
24
etmiştir. İkincisi: Malik'i, ilim yönünden ta'n ederek
şöyle demiştir; "Ben onun kitaplarının mütehassısı-
yım. Bana bazı kitaplarını getirin ki, onun ayıplarını
açıklayayım."
25
Malik, ise onun hakkında “O yalancılardan biridir,
26
biz onu Medine’den sürdük.” demiştir.
Her halükarda Medine alimleri, Muhammed Bin
İshak hakkında iki değişik görüşte idiler. Hişam ve Ma-
lik onu cerh ediyor, Ibn-i Şihab ez- Zühri ve başkaları
ise, onu methediyorlardı. Şia tara<arı olmak ve kader
22 Hatip el Bağdadi, I/222
23 Hatip el Bağdadi
24 İbn-i Abdulber, El İntika 11
25 Hatip el Bağdadi, I/224
26 Yalancılığı sebebiyle deccala benzetilmiştir.