Page 32 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 32
32 | Ahmet Emin
konusunda ileri geri konuşmakla itham edildi. Abba-
si Devleti kurulduğunda Irak’a göç etti. Kufe, Ceziret
el-Arab, Rey ve Bağdat’ da bulundu. Bağdat’da Halife
Mansur ile görüştü. Mansur, ondan oğlu Mehdi için
Adem (AS)’in yaratıldığı günden kendi zamanına ka-
dar olayların anlatıldığı bir kitap yazmasını istedi ve o
da yazdı. Mansur bu kitabı büyük gördü ve kısaltmasını
istedi, İbn-i İshak da, bu kitabı muhtasar bir hale ge-
27
tirdi. Büyük kitap ise, Mansur’un hazinesine konuldu.
Kitap el-Megazi’yi Medine ve Mısır’da işittiği ha-
berler ve hadisleri toplayarak te’lif etti. Elimizde bu-
lunan kitap da, buna delalet etmektedir. Bu kitabında
hadislerinden hiç bir eserin olmaması, onu Irak’a git-
meden önce topladığını göstermektedir.
Bazı müsteşrikler, Mansur’a yakınlığı dolayısıyla
İbn-i İshak'a Abbasilerin tesiri ihtimalini araştırmış-
lardır. Buna misal olarak da, Abbasi'lerin dedesi Hz.
Abbas'ın Bedir'deki durumunu zikretmişlerdir. İbn-i
İshak, Bedir'de, onu müşriklerin safında zikretmiş, fa-
kat onu taltif ederek, zorla getirildiğini iddia etmiştir.
Bu hususta da İbn-j Abbas'ın, Resulüllah'dan (SA V)
rivayet ettiği şu hadisi nakletmiştir. "Kim Abbas bin
Abdulmuttalip ile karşılaşırsa onu öldürmesin, çünkü
o zorla getirilmiştir." Diğerleri ise, bu iddiayı şöyle red-
detmişlerdir: "İbn-i İshak'ın İbrahim bin Sa'd gibi bazı
talebeleri, Abbasilere yakın olmasından önce de İbn-i
İshak'dan buna benzer haberleri rivayet ettiler. 28
İBN-İ İSHAK'IN MEGAZİSİ,
İbn-i İshak, EI-Megazi isimli kitabını te’lif etmiş-
tir. Bu kitap, her ne kadar İbn-i Hişam’ın (Ö.Tarihi 217
H.) Siyer’inde muhtasar olarak bize ulaşmış olsa bile,
zikrettiğimiz ilk müelliCer arasından sire konusunda
27 Hatip el Bağdadi, I/221
28 İbn-i Sa’d, Tabakat, IV/7