Page 29 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 29
İslam Tarihi ve Tarihçileri | 29
16
en sahihi odur.” demektedir. Ravilerin bize rivayeti-
ne göre, onun yazdığı siyer kısa ve özetti. Ondan bize
ancak, bazı parçalar ulaşmıştır. İbn-i Sa’d da, Musa’dan
bazı haberleri nakletmiştir. Aynı şekilde Taberi de, bazı
siyer haberlerini, Hulefa-i Raşidin ve Emevilerin ha-
berlerinin bir kısmını ondan nakletmiştir. EI-Egani ise,
ondan cahiliye döneminde ilahlık iddia eden Zeyd bin
Amr’ın haberlerini rivayette bulunmuştur. Musa bin
17
Ukbe, Abdullah bin Abbas’ın azatlısı Kureyb bin Ebu
Eslem’in, ibn-i Abbas’ın kitaplarından bir katır yükünü
18
kendi yanına bıraktığını bildirmiştir. O, H. 141 sene-
sinde vefat etmiştir.
MA’MER BİN RAŞİD
Ma’mer bin Raşid mevaliden ve Ezd’lilerin azat-
lısıdır. Basra’da doğdu ve büyüdü. Daha sonra Yemen’e
göç etti, Yemen ile Basra arasında gidip geldi. Yüksek
ahlak sahibiydi. İbn-i Sa’d onu tanıtırken şöyle der:
“Ma’mer yumuşak huylu, mürüvvet sahibi ve seçkin bir
insandı.” Aynı zamanda Ma’mer, hadis ve siyerde de ge-
niş ilim sahibiydi.
İbn-i Nedim Fihrist’inde, onun “Kitab el- Me-
gazi” isimli kitabı olduğunu zikretmişse de, bu kitap
bize ulaşmamıştır. Ancak bize, Vakıdi’de, İbn-i Sa’d
da, Taberi’de ve Belazuri’deki bazı parçalar ulaşmıştır.
Ma’mer, söylediklerinin çoğunu Zühri’ye nisbet emiştir.
Çünkü Zühri, onun şeyhi idi. H.150 senesinde veya 152
senesinde San’ a ‘da vefat etmiştir.
İbn-i İshak ve Vakıdi’ye ulaştığımızda, Abbasilerin
ilk asrının en büyük iki tarihçisine ulaşırız ki, bu iki-
sinden sonra gelen tarihçilerin çoğu da, onları kaynak
göstermişlerdir.
16 İbn-i Hacer, Tehzip et-Tehzip
17 El Egani, III/16
18 İbn-i Sa’d, Tabakati V/216