Page 172 - Microsoft Word - orjinal
P. 172

172                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           hukukundan etkilendi÷ini gösteren ikna edici delil bulunmamaktadır.
           Bu örnekler, do÷ru oldu÷u farz edilse bile, zikretmeye de÷meyecek
           kadar önemsiz ve basittir. Özellikle iki hukuk arasındaki birçok farklı-
           lı÷a bakıldı÷ında bu  daha açık ortaya  çıkacaktır. Önemli olan bazı
           noktalardaki benzerlikler  de÷il, bu benzerliklerin farklılıklara kıyas-
           landı÷ında ne kadar önemli oldu÷udur. Her iki hukuk arasında, burada
           sayılamayacak kadar, temel farklılıklar bulunmaktadır. Bunlardan
           bazıları úunlardır:
              1. Romalı kadınlar devamlı vesayet altında idiler (tutea perpetua
           mulierum). Hayatları boyunca malları üzerinde herhangi bir tasarrufta
           bulunabilmeleri ancak vâsilerinin izniyle mümkün oluyordu.  øslâm
           hukuku ise prensipte, hukukî tasarrufların tümünü yapabilmek için
           kadına tam bir ehliyet vermiútir.
              2. Mehir Romalılarda karısı veya ailesinden biri tarafından kocaya
           verilirken, Müslümanlarda koca tarafından eúine verilirdi. 164
              3. Roma hukukunca evlat edinme tanınırken (adoptio et  adro-
           gatio), øslâm hukuku bunu kabul etmemiútir. 165
              4. Romalıların akitlerinde ve muhakeme usullerinde úekil ön plan-
           da iken, øslâm hukukunda durum bunun tersinedir. øleride açıklanaca÷ı
           gibi, bunun dayana÷ı olan küllî kâidelerde; “Akitlerde maksat ve ma-
                                                    166
           naya itibar edilir, lafızlara ve yapılarına de÷il” ; “Bir iúten maksat ne
                                167
           ise hüküm ona göredir”  denilmektedir.
              5. Roma hukukunda borcun havâlesi câiz olmadı÷ı halde,  øslâm
           hukukunda bütün mezheplerin ittifakı ile câizdir.
              6. Miras ve vasiyete iliúkin hükümlerde iki hukuk sistemi arasında
           açık farklılıklar vardır. Örne÷in øslâm hukukunda “vârise vasiyet yok-

           164  Sahih bir hadiste; “Demirden bile olsa (mehir olarak) bir yüzük ver” buyurulmuú-
             tur. Bu hadis, el-Buhârî, Müslim, Ahmed b. Hanbel, Ebû Davud’un kitaplarında ri-
             vayet edilmektedir. Bkz. es-Suyûtî, el-Câmiu’s-Sa÷îr, n. 1564.
           165  ùu Kur’an âyetine dayandırılmıútır: “...Yine evlatlıklarınızı da öz çocuklarınız (gi-
             bi) kılmamıútır... Onları babalarına nispet ederek ça÷ırın” (Ahzâb 33/4-5). “Dinde
             Evlatlıkla ilgili Hükümler” için bu eserin müellifinin Lübnan hukuk bülteni olan
             en-Neúru’l-Kadâiyye el-Lübnaniyye, I. yıl, c. I, s. 6’da yayınlanan makaleye bkz.
           166  “Ukudda itibar maksat ve meaniyedir, elfaz ve mebaniye de÷ildir” (Mecelle, md.
             3.)
           167  Mecelle, md. 2.
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177