Page 173 - Microsoft Word - orjinal
P. 173

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                173

           tur”; ancak Romalılarda vasiyet, vârisin belirlenmesi için bir esas ola-
           rak getirilmiútir.
              7. øslâm hukukunca tanınan úuf‘a ve aile vakıflarıyla ilgili hüküm-
           lerin benzeri, Roma hukukunda bulunmamaktadır.

              C. Mevcut Benzerli÷in Anlamı
              øki hukuk sistemi arasında benzerlikler bulundu÷unda, bunun biza-
           tihi de÷eri nedir? Bu benzerliklerde, birinin di÷erinden alıntı yaptı÷ına
           dair yeterli delil var mıdır? Baúka bir ifadeyle, her iki hukuk arasında
           bazı benzerliklerin bulunması, birinin di÷erinden aldı÷ını ispat için
           yeterli midir?
              Hiç úüphe yok ki, sadece iki hukukun birbirine benzemesi, genel
           olarak birinin di÷erinden alındı÷ını ispata yetmez. Bunun açıklaması
           için, genel kâideler ile tâli (tamamlayıcı) hükümler arasında bir ayırım
           yapılmasına ihtiyaç vardır.

              Haksız yere adam öldürme, hırsızlık, zina vb. fiillerin yasaklanma-
           sına dair genel hükümler, en önemli prensiplerden olan adâlet ilkesine
           dayanmaktadır. Bunun için bu hükümler ebedidir. Dolayısıyla arala-
           rında ister münasebet ve de÷iú-tokuú olsun isterse olmasın, farklı ko-
           úullar, farklı  ülke ve toplumlarda eski ile yeni arasında benzerli÷in
           olmasında úaúılacak bir úey yoktur.
              Tâli hükümlere gelince, onlar arasında her zaman  benzerlik bu-
           lunmaz. Ço÷u durumlarda bu hükümler zaman, mekân ve özel sosyal
           úartlara ba÷lı olarak farlılık arz ederler. Yine de bu hükümlerde ben-
           zerlik bulunması imkânsız de÷ildir. Böyle bir benzerlik bulundu÷un-
           da, bunun taklit ve alıntı yoluyla gerçekleúmesi mümkün oldu÷u gibi,
           baúka yollarla olması da mümkündür.
              Hükümler illet ve sebepler üzerine bina edilmiútir. øllet ve sebepler
           her iki ülkede benzer ise, bunlar üzerine bina edilen hükümler arasın-
           da benzerli÷in olması da makuldür. Bu  “benzer sebepler, benzer neti-
           celer do÷urur” prensibine uygun düúen bir durumdur. Bu kural sadece
           hukûkî hükümlere özgü olmayıp, sosyal hayatın bütün yönlerini kuúa-
           tır. Nitekim farklı medeniyetler arasında benzerliklerin oldu÷u görüle-
           bilmektedir.
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178