Page 19 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 19
18 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
ifadelerini kullanmış ve ona bu yolda bir benzerini söyleyecek
kimse çıkmamıştı. Sonradan Bakara suresinin birkaç ayetini
öğrenen Lebid, bunların ancak Allah’ın vahyi ile söylenebile-
3
ceğine inanmış ve Müslüman olmuştur.
Kur’an-ı Kerim, beşer bir peygamber eliyle insanlığa takdi-
mi dolayısıyla, onun insani bir zaaf, bir niyet ve gayret sonucu
oluşturulmuş sıradan bir kitap olduğunu iddia edenleri ispata
davet etmektedir. Bu sebeple onu sıradan bir kitap gibi sorgu-
layanları aşağılamakta, benzeri bir örnek sunmalarını istemek-
te fakat bu tür iddia sahiplerinin, bunun mümkün olmayacağı
bilinciyle hareket etmelerini öğütlemektedir.
Kur’an-ı Kerim, evrensel ve zamanşümul olması dolayısıy-
la, her zaman ve herkes tarafından yeni nazil olmuş bir kutsal
metin olarak anlaşılabilecek özelliğe sahip olmaktadır. O, in-
sanlığın geçmişi hakkında, deney ve tecrübeyle sahip olunama-
yacak bilgilere kaynaklık etmekte, onun geleceğiyle ilgili pers-
pektifler sunmaktadır.
Kur’an-ı Kerim, muhatabı insan olan ilahi bir kitaptır. Al-
lah ile insan arasında vahiy ve peygamberler aracılığıyla kurul-
muş sağlam bir köprüdür. Murad-ı ilahi olması bakımından
hükmü kesindir.
Kur’an-ı Kerim, insan aklını önemsemekte, insanın onu
aktif olarak kullanmasını önermekte, olayları onunla yorumla-
masını ve değerlendirmesini istemektedir. O, kendisi gibi insa-
nın da dinamik olmasını, çalışmasını tavsiye ve teşvik etmekte,
tembelliği yasaklamaktadır.
3 Davenport, s, 41.