Page 427 - islam
P. 427

402  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           rülmüştür. Bunlar Kur’an-ı Kerim merkezli eleştirilerden ve
           Hz. Peygamber’in şahsı ile ilgili iddialarından sonuç alamaya-
           caklarını görünce, Kur’an-ı Kerim’in yorumlanması ve bizzat
           asr-ı saadet döneminde şekillenen Sünnetin oluşumu ve uy-
           gulanmasına yönelik eleştiriler üzerinde yoğunlaşmaya baş-
           lamışlardır.
           Özellikle  hadisleri  ve  bu  bağlamda  onları  rivayet  edenle-
           ri,  onları  ihtiva  eden  eserleri  hedef  alan  çalışmalar,  Müs-
           lüman-Müslüman  olmayan  bazı  kimselerin  kafasını  karış-
           tırmıştır.  Hz.  Peygamber’in  yaşadığı  zaman  ve  şartları  tam
           olarak  idrak  etmeden,  kaynaklardaki  çeşitli  bilgiler  zaman
           zaman  bağlamından  uzaklaştırılarak,  zaman  zaman  da  bir-
           birleriyle  karıştırılıp  çatıştırılarak  hazırlanan  eserler,  İslam
           dünyasında fitnenin zuhuruna ve Müslümanlar arasında bir
           çatışma zemininin oluşmasına sebep olmuştur.

           İslam âlimlerinin Allah’a iman ve Hz. Peygamber’e duydukları
           saygının bir ürünü olarak, Kur’an-ı Kerim ve Sünnetin tespit
           ve  kayda  geçirilmesi  konusundaki  gayreti,  dünya  tarihinde
           ve yerkürede hiçbir dine ve kutsal metne sahip olamayacak
           kadar titizlik ve hassasiyet arz etmiştir. Bu oluşumda elbette
           birtakım beşerî zaaflar ve hatalar olmuştur. Ancak bunlar bir
           başka din âliminin titiz çalışma ve gayretleriyle sonuçsuz bı-
           rakılmıştır.

           İslam  dünyasında  diğer  dinlerde  olduğu  gibi  bazı  mezhep-
           ler  olmuştur.  Bu  gelenekte  ana  akım  mezhepler  bütünüyle
           Ehl-i Sünnet olarak nitelenmiş, bazı ayetlerin ve hadislerin
           yorumundan kaynaklanan farklı düşünceler olmakla birlik-
           te İslam dininin temel hükümleri konusunda aralarında bir
           ayrılık ve aykırılık olmamıştır. Çeşitli dinî inanışlar, kültürel
           etkenler,  siyasal  ve  sosyal  olayların  etkisiyle  zaman  içinde
           Ehl-i Sünnet dışında dinî akım ve mezheplerin ortaya çıktığı
           görülmüştür. Fakat bu göreceli hareketler İslam’ın evrensel
           niteliğine gölge düşürememiş, Ehl-i Sünnet yapısı içerisinde
   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432