Page 212 - islam
P. 212

Allah Katındaki Din: İSLAM  187


           sahibine verilir. Borcu ödenmeden sevabı biterse, diğerlerinin
           günahları ona yüklenir, sonra da cehenneme atılır,” buyurur
           (Müslim, Birr, 59).

           Kul  hakkı  ile  doğrudan  alakalı  daha  karmaşık  ve  kapsamlı
           olanı kamu hukuku/devlet malı yemektir. İnsanlar ile bire-
           bir helalleşmenin kısmen ihtimal dâhilinde olmasına karşılık
           toplumsal hakların telafisi ve helalleşmesi neredeyse imkân-
           sızdır. Bundan dolayı bu alan Türk toplumunda “tüyü bitme-
           miş yetim hakkı” olarak ifade edilmektedir. Kamu yöneticileri,
           sorumluluk konumunda olanlar dünyevi makam elde etmek
           veya bulunduğu makamdan çıkar sağlamak gibi nefsi zaafla-
           ra düşmemeye azami özen göstermeleri gerekir. Ne de olsa
           bunların hepsi geçici, dünya fani ve ahirette hesap kesindir.
           “Devletin malı deniz, yemeyen domuz” gibi oldukça yanlış bir
           söz veya “şimdiye kadar başkaları yedi, biraz da biz yiyelim”
           gibi nefsi zaaf ürünü beyanlar haramı ve devlet malının hak-
           sız kullanımını meşrulaştırmaz.

           Bugün İslam dünyasında yaşayan Müslümanlar arasında ada-
           letsizlik, atalet, cehalet, gerilik, nifak, devlet malını kendine
           alma,  görevi  suiistimal,  kul  hakkı  yeme  veya  lüks  özentisi,
           israf gibi ahlaksızlıklar varsa bunun sebebini dinimizde ara-
           mak doğru değildir. Belki dinin ruhsuz, kuru ibadet uygula-
           malarının o ruhlar, vicdanlar üzerinde bir etkisinin kalmamış
           olmasındandır.  Doğrudan  şekle  ve  sembollere  indirgenen
           dinî hayatın uygulanan pratikleri, inanan ve uygulayanlar için
           iyiye,  güzele,  doğruya,  helale  yönlendirme  ve  kötüden,  ha-
           ramdan  uzaklaştırma  fonksiyonunu  kaybetmektedir.  Günü-
           müzde dinî pratikleri yerine getiren müslüman sayısındaki
           artışa karşılık, her geçen gün büyük bir hızla çoğalma eğilimi
           gösteren ahlaki bozulmanın temel sebebini burada aramak
           doğru olacaktır.
           Günümüzün bir başka ahlaki problemi de iyilik ve güzellik-
           lerin yayılması, kötülüklerin engellenmesi şeklinde millî kül-
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217