Page 183 - islam
P. 183

158  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           Yemen’e gönderirken “…Onlara söyle, Allah kendilerine zekâtı
           farz  kıldı.  Bu  zekât  zenginlerinden  alınıp  fakirlerine  verilir.”
           (Buhârî, Zekât, 63) buyurmuştur.
           Zekâtın  kimlere  verileceği  Kur’an-ı  Kerim’de  şöyle  sıralan-
           maktadır: “Sadakalar (zekât) ancak şunlar içindir: Yoksullar,
           düşkünler, sadakaların toplanmasında görevli olanlar, kalpleri
           kazanılacak olanlar, azat edilecek köleler, borçlular, Allah yo-
           lunda (çalışanlar) ve yolda kalmışlar. İşte Allah’ın kesin buyru-
           ğu budur. Allah bilmekte ve hikmetle yönetmektedir.” (Tövbe,
           9/60).
           Zekât, dinen zengin sayılanlara, dini bir kavram olarak usül
           ve furu denilen eşlere, anneye, babaya, dede ve ninelere, ço-
           cuklara ve torunlara, kişinin bakmakla yükümlü olduğu ya-
           kınlarına verilemez.
           Sadakadan farklı olan zekât, ödeme zamanı ve miktarı sabit
           olup, ödemeyenlere karşı ceza uygulanan bir dinî yükümlü-
           lüktür.

           Zekât, farz bir ibadet olup, nisap ve nispetleri Hz. Peygamber
           tarafından  belirlenmiş  ve  o  günden  sonra  hiç  değiştirilme-
           miştir. Mutlaka ayette belirlenen yerlere harcanmalıdır. Dev-
           let kendi memurlarına zekât toplatsa bile, onu ancak koruma
           amaçlı elinde bulundurur dilediği mal ve hizmetlere harca-
           yamaz.
           Zekât  Müslümanlar  için  mali  bir  ibadettir.  Tasarruflar  üze-
           rinden, servet ve ticari mallardan, tarım ürünlerinden, hay-
           vanlardan, madenlerden vs. zekât verilir. İslam servet birik-
           tirip onu atıl hâle getirilmesinden hoşlanmaz. Bundan dolayı
           zekât, sermayeyi yatırım yapmaya zorlar. Hatta altın ve döviz
           gibi  bazı  kıymetlerin,  durdukları  yerde  değer  artışı  olduğu
           varsayılarak, piyasaların olumsuz etkilenmemesi için zekâtı-
           nın  verilmesi  emredilir.  Fıkıhçılar,  şartları  oluşan  malların
           üzerinden bir yıl geçer geçmez zekâtının verilmesi konusun-
           da görüş birliğindedir.
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188