Page 161 - islam
P. 161
136 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
ve bütün Müslümanların şahit olduğu (mütevatir) bir ibadet
şekli olarak günümüze ulaşmıştır. Gece ibadeti olarak bilinen
vitir namazı da vacip olarak yorumlanmış ve pek çok yerde
yatsı namazının hemen arkasından Müslümanlar tarafından
eda edilmiştir.
Ramazan ayının bitmesi münasebetiyle Bayramı sabahı gü-
neş doğduktan kısa bir süre sonra Ramazan Bayramı nama-
zı ve Kurban Bayramı sabahı güneş doğduktan kısa bir süre
sonra Kurban Bayramı namazı kılınır. Hanefi mezhebine göre
vacip hükmünde olan bayram namazları, cuma namazı gibi
cemaatle kılınmaktadır.
Ölüm hâli dışında her Müslüman namazı kılmakla yüküm-
lüdür. Hastalık, yolculuk ve savaş hâllerinde dahi kılınması
emredilmekte, duruma uygun kılınış biçimleriyle Müslü-
manların bu görevi yerine getirmesine imkân tanınmaktadır.
Namazı kılmamak, onu terk etmek büyük günahtır. Hz. Pey-
gamber kıyamet gününde hesabı sorulacak ilk amelin namaz
olduğunu haber vermektedir (Tirmizî, Salât, 188).
Namaz aklı başında ergin kadın ve erkek her Müslüman için
farzdır. Sadece kadınlar özel hâlleri durumunda namaz kıl-
makla yükümlü değillerdir.
Cuma ve bayram namazlarının dışında kalan namazlar birey-
sel ve cemaatle kılınabilir. Ancak Hz. Peygamber cemaatle kı-
lınan namazın bireysel olarak kılınandan yirmi beş veya yir-
mi yedi derece daha faziletli olduğunu belirtir (Buhârî, Ezân,
30).
Genel olarak namazlar farz, vacip ve sünnet olmak üzere üç
grupta toplanmaktadır. Sünnet yerine nafile kavramı da kul-
lanılmaktadır.
Farz namazlar; farzı ayın ve farzı kifaye olarak ikiye ayrılmak-
tadır. Her gün beş vakit ve cuma günü kılınan namazlar farzı
ayındır. Bunlar Kur’an-ı Kerim’de bulunmaktadır. Rum sure-