Page 264 - Hz_Nuh
P. 264

Hz. NUH  263



             referans kaynaklarının ne kadar güvenilir olduğunu test et-
             mesi gerekmektedir.
             Tevrat,  Hz.  Musa’nın  yaşadığı  milattan  önce  XIII.  yüzyıl-
             dan Babil esaretinin vuku bulduğu milattan önce VI. yüzyı-
             la kadar yaklaşık yedi asır boyunca birçok defa kaybolmuş,
             düşman eline geçmiş çeşitli değişikliklere uğramıştır. Hatta
             Tevrat’ın  tamamının  unutulduğu  Yahudi  kaynaklarında  yer
             almıştır. Tevrat, Hz. Musa’dan çok sonra tedricen ortaya çık-
             mıştır. Muhtemelen Hz. Musa’ya gelen vahiy, belli bir döneme
             kadar hafızalarda sözlü olarak korunmuş, daha sonra birileri
             tarafından  bütün  kaynaklar  derlenerek  yazıya  geçirilmiştir.
             Bu metne, Hz. Musa ile ilgisi olmayan ilaveler de katılmıştır.
             Böylece metnin muhtevası kabarmış ve neticede Hz. Musa’ya
                                                      866
             verildiğine inanılan “Tevrat” ortaya çıkmıştır.  Bu yüzden ol-
             malı ki metin tenkidi çalışmaları, kutsal metinlerin ve özellik-
             le Tevrat’ın istinsah ve naklinde bilerek veya bilmeyerek pek
             çok hata yapıldığını ortaya koymuştur. Tevrat’ın nihai şeklini
             alması Hz. Musa’dan yaklaşık on üç asır sonra miladi I. yüzyıl-
             da gerçekleşebilmiştir. Onun zamanımızda mevcut en eski ve
             tam İbranice el yazması nüshaları milattan sonra IX. yüzyıla,
                                                                   867
             Yunanca çevirisine ait yazma nüshalar ise IV. yüzyıla aittir.
             Tevrat, çok sayıda inananı bulunan bir kutsal kitap olmasına
             rağmen, kutsal kitaplar arasında en çok tartışma konusu ya-
             pılan metinlerden birisidir. Bu kitap, Yahudiler, Hıristiyanlar,
             Müslümanlar  ve  bağımsız  araştırmacılar  tarafından  çeşitli
             yönleriyle eleştirilmekte, onda birtakım değişikliklerin oldu-
             ğu kabul edilmektedir. Hatta Yahudi din bilgini rabbilerden
             bazıları, Tevrat’ın vahyi, yazılması, yazarları, üslubu ve muh-
             tevasındaki bilgi hataları hakkında bugünkü eleştirmenlerin




             866   Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, İstanbul, 2001, s. 235.
             867   Ö. Faruk Harman, “Kur’an ve Kitab-ı Mukaddes”, TDV İslam Ansiklopedisi,
                Ankara, 2002, s. 26/412.
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269