Page 218 - Hz_Nuh
P. 218

Hz. NUH  217



             Yüce Allah, peygamber hanımı olmalarına rağmen iman et-
             medikleri ve müminlere karşı takındıkları tavırdan dolayı Hz.
             Nuh ve Hz. Lut’un hanımlarına müsamaha göstermemiş ve
             onları cezalandırmıştır. Onların peygamber hanımı olmaları-
             nın da kendilerine hiçbir yararı dokunmamış olup bu durum
             Kur’an-ı Kerim’de insanlara ibret olarak gösterilmiştir. Onlar
             peygamber olmalarına ve hanımları da bunu bilmelerine rağ-
             men münafıklık ve hainlik etmiş, peygamberler de aralarında
             evlilik bağı olmasına rağmen onları Cenab-ı Allah’ın azabın-
                                725
             dan kurtaramamıştır.
             Maturidî, Hz. Nuh ve Hz. Lut’un eşleriyle ilgili bilgi veren aye-
             ti  kerimeyi,  Hz.  Peygamberin  yakınlarından  iman  etmeyip
             kâfir olanlara bir hatırlatma olarak değerlendirmektedir. O,
             bu kadınların eşlerine ihanet ettikleri yönündeki rivayetle-
             ri, peygamberler her türlü hayâsızlıktan, ayıptan korunmuş
             olduğundan, eşlerinin peygamberlik görevini ve çocuklarını
             şüphe altında bırakacağı için kabul etmemekte, onların dinde
             ihanet ettiklerini söylemektedir. Ona göre bu ayet, günahkâr
             müminler için değil, kâfirler için gelmiştir. Bazıları Hz. Nuh’un
             karısının yaptığı hainliğin, kocasının delirdiğini kavmine ha-
             ber vermesi, Hz. Lut’un karısının yaptığı hainliğin de koca-
             sının misafirlerini Hz. Lut’un kavmine haber vermesi olarak
             yorumlamıştır. Şayet bu doğru ise, sonuç ilk anlama yani “Ko-

             calarının davasına ihanet ettiler.” anlamına döner. Çünkü o, iki
             kadından her birini, haber verdiği şeyi yapmaya sevk eden,
             dinde kocalarına muhalif olmaları ve o kavimleriyle inkârda
                             726
             birlik olmalarıdır.  Denildiğine göre, Hz. Nuh’un karısı ko-

             725  Zemahşeri, s. 6/810
             726   Maturidî bu ayeti kerimenin nüzul sebebi olarak da şöyle bir değerlendirme
                yapmaktadır: Bu ayeti kerimenin, Resûlüllah’a (sav) kâfir akrabalarını uyar-
                mak için bir örnek olarak indirilmiş olması mümkündür. Hz. Peygamber ön-
                celikle kendi akrabalarını ve sonra da özelden genele doğru bütün insanları
                İslam’a davet etmiştir. Fakat bu arada onun yakın akrabalarından bazıları,
                inanmamakla  kalmamış,  onun  dinî  tebliğ  faaliyetlerini  engellemeye  kalk-
                mışlardır. Bu süreçte onların kendilerince bazı çelişkiler yaşamış olmaları
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223