Page 223 - Hz_Nuh
P. 223

222  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           dememesi  gerekirdi.  Dolayısıyla,  oğlunun  başka  bir  dine
           mensup olduğunu bildiği hâlde, üstelik Allah haktan sapanlar
           hakkında kendisine başvurmayı yasaklamışken, oğlunun kur-
           tulmasını isteme ihtimali yoktur. Böylece Cenab-ı Allah, her
           ne kadar oğlu Yam/Kenan nesep yönünden Hz. Nuh’un oğlu
           olsa da onun Hz. Nuh’un ehlinden olmadığını açıkça söylemiş,
                                                                 749
           dinî farklılığın irsî yakınlıktan önce geldiğini belirtmiştir.
           Hz. Nuh’un oğlu iman etmediği için onun kendi ailesinden sa-
           yılmadığı, iman olmadan tek başına kan bağının birçok hak
                                                     750
           ve ödev için yeterli olmadığı ifade edilmiştir. Vanî Mehmed
           Efendi de benzer şekilde, Hz. Nuh’un oğlu ile ilgili anlatılar-
           dan nesep yakınlığının, dinî yakınlıktan daha az önemli oldu-
           ğunu, ikincisi olmadan birincinin fazla kıymeti bulunmadığı-
           nı söylemiştir.
           Hz. Nuh’un oğlu hakkındaki düşüncesi ve uygulaması, pey-
           gamberlerin işledikleri günah için kullanılan “zelle” şeklinde
           yorumlanmıştır. Bu değerlendirmeye göre; Tufan’da boğulan
           Hz. Nuh’un oğlu münafık olmasına rağmen babası onu mü-
           min  sanmıştır.  Babasının  oğluna  aşırı  şefkati,  onun  yaptık-
           larının inancının değil, başka gerekçelerin ürünü olduğunu
           düşünmüştür. O, oğlunu kâfirlerden ayrı bir yerde görünce
           onun gemiye binmesini istemiş fakat o babasının teklifini geri
           çevirerek dağa sığınmayı tercih etmiştir. Bu tercih onun inanç
           olarak kâfir olduğunun göstergesi sayılmıştır. Bunun üzerine
           Hz.  Nuh,  “Bugün,  Allah’ın  emrinden,  Rahim  olan  o  Allah’tan
                                        751
           başka  hiçbir  koruyucu  yoktur.”   ayetinde  bildirildiği  üzere
           oğlunun dağa değil Allah’a sığınmasını ve gemiye binmesini
           istemiştir. Bu durum onun daha önce oğlunun kâfir olduğu-
           nu bilmediğini aksine onun kalbinde oğlunun mümin oldu-
           ğuna dair bir umut olduğunu hissettirmiştir. Bunun üzerine
           Cenab-ı Allah gizli olanı açığa çıkarmış, oğlunun mümin değil


           749   Mehmed Vehbi, s. 6/2351.
           750   Kur’an Yolu, s. 3/174.
           751   Hud, 11/43.
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228