Page 223 - Hz_Nuh
P. 223
222 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
dememesi gerekirdi. Dolayısıyla, oğlunun başka bir dine
mensup olduğunu bildiği hâlde, üstelik Allah haktan sapanlar
hakkında kendisine başvurmayı yasaklamışken, oğlunun kur-
tulmasını isteme ihtimali yoktur. Böylece Cenab-ı Allah, her
ne kadar oğlu Yam/Kenan nesep yönünden Hz. Nuh’un oğlu
olsa da onun Hz. Nuh’un ehlinden olmadığını açıkça söylemiş,
749
dinî farklılığın irsî yakınlıktan önce geldiğini belirtmiştir.
Hz. Nuh’un oğlu iman etmediği için onun kendi ailesinden sa-
yılmadığı, iman olmadan tek başına kan bağının birçok hak
750
ve ödev için yeterli olmadığı ifade edilmiştir. Vanî Mehmed
Efendi de benzer şekilde, Hz. Nuh’un oğlu ile ilgili anlatılar-
dan nesep yakınlığının, dinî yakınlıktan daha az önemli oldu-
ğunu, ikincisi olmadan birincinin fazla kıymeti bulunmadığı-
nı söylemiştir.
Hz. Nuh’un oğlu hakkındaki düşüncesi ve uygulaması, pey-
gamberlerin işledikleri günah için kullanılan “zelle” şeklinde
yorumlanmıştır. Bu değerlendirmeye göre; Tufan’da boğulan
Hz. Nuh’un oğlu münafık olmasına rağmen babası onu mü-
min sanmıştır. Babasının oğluna aşırı şefkati, onun yaptık-
larının inancının değil, başka gerekçelerin ürünü olduğunu
düşünmüştür. O, oğlunu kâfirlerden ayrı bir yerde görünce
onun gemiye binmesini istemiş fakat o babasının teklifini geri
çevirerek dağa sığınmayı tercih etmiştir. Bu tercih onun inanç
olarak kâfir olduğunun göstergesi sayılmıştır. Bunun üzerine
Hz. Nuh, “Bugün, Allah’ın emrinden, Rahim olan o Allah’tan
751
başka hiçbir koruyucu yoktur.” ayetinde bildirildiği üzere
oğlunun dağa değil Allah’a sığınmasını ve gemiye binmesini
istemiştir. Bu durum onun daha önce oğlunun kâfir olduğu-
nu bilmediğini aksine onun kalbinde oğlunun mümin oldu-
ğuna dair bir umut olduğunu hissettirmiştir. Bunun üzerine
Cenab-ı Allah gizli olanı açığa çıkarmış, oğlunun mümin değil
749 Mehmed Vehbi, s. 6/2351.
750 Kur’an Yolu, s. 3/174.
751 Hud, 11/43.