Page 222 - Hz_Nuh
P. 222
Hz. NUH 221
Razi bu ayeti kerimeyi tefsir ederken; “Ey Nuh! O katiyen se-
nin ailenden değildir.” ifadesinde belirtilen kişinin tartışmasız
Hz. Nuh’un oğlu olduğunu belirttikten sonra bu konuda biri
birine yakın şu iki anlam üzerinde durmaktadır:
• O, senin dinine mensup olanlardan değildir.
• O, seninle beraber kendilerini kurtaracağını vadettiğin
ailene dâhil değildir.
Razi, Hz. Nuh ile oğlu arasında nesep yakınlığının en kuvvet-
li bir şekilde gerçekleştiğini fakat aralarında din yakınlığının
bulunmadığına işaret ettikten sonra bu ayeti kerimenin ne-
sep yakınlığını değil, dini yakınlığı esas aldığını belirtmekte-
744
dir. Dolayısıyla bu ayet, birisinin babasının veya yakınının
iyi olmasının ahirette ona bir fayda sağlamayacağını göster-
745
mektedir. Nitekim bir hadisi şerifte Hz. Peygamber kızı Hz.
Fatıma’ya hitaben: “Ey kızım Fatıma! Babam Peygamber diye
güvenme. Rabb’ine karşı kulluk görevini gereği gibi yap. Eğer
Allah’tan nefsini satın alamazsan vallahi ben bile senin adına
746
hiçbir şey yapamam.” diyerek bir anlamda Hz. Nuh’un oğlu
için nasıl âciz bir duruma düştüğüne dikkat çekmiştir.
Peygamber olmasına rağmen Hz. Nuh’un, oğlunun kurtulu-
şu için gösterdiği çabalar bilim insanları tarafından çeşitli
şekillerde yorumlanmıştır. Hz. Nuh, oğlunun helak olmasın-
daki hikmetin ne olduğunu anlamak istemiş, muhtemelen
oğlunun kendisine tabi olacağını ummuş veya onun kendi
dininden olduğunu düşünmüş ve “Oğlum da ailemdendir.”
demiştir. Aksi hâlde “Haktan sapanlar için bana başvuruda
747
748
bulunma! Onlar boğulacaklar.” ayeti kerimesiyle onun böy-
le bir talepte bulunması zaten yasaklanmış olduğu için bunu
744 Razi, Tefsir, s. 13/36
745 Maturdi, s. 7/451.
746 Buhari, “Vesaya”, 11.
747 Mehmed Vehbi, s. 2353; Hicazî, s. 122.
748 Hud, 11/46.