Page 222 - Hz_Nuh
P. 222

Hz. NUH  221


             Razi bu ayeti kerimeyi tefsir ederken; “Ey Nuh! O katiyen se-

             nin ailenden değildir.” ifadesinde belirtilen kişinin tartışmasız
             Hz. Nuh’un oğlu olduğunu belirttikten sonra bu konuda biri
             birine yakın şu iki anlam üzerinde durmaktadır:
             •   O, senin dinine mensup olanlardan değildir.

             •   O,  seninle  beraber  kendilerini  kurtaracağını  vadettiğin
                 ailene dâhil değildir.

             Razi, Hz. Nuh ile oğlu arasında nesep yakınlığının en kuvvet-
             li bir şekilde gerçekleştiğini fakat aralarında din yakınlığının
             bulunmadığına işaret ettikten sonra bu ayeti kerimenin ne-
             sep yakınlığını değil, dini yakınlığı esas aldığını belirtmekte-
                744
             dir.  Dolayısıyla bu ayet, birisinin babasının veya yakınının
             iyi olmasının ahirette ona bir fayda sağlamayacağını göster-
                     745
             mektedir.  Nitekim bir hadisi şerifte Hz. Peygamber kızı Hz.
             Fatıma’ya hitaben: “Ey kızım Fatıma! Babam Peygamber diye
             güvenme. Rabb’ine karşı kulluk görevini gereği gibi yap. Eğer
             Allah’tan nefsini satın alamazsan vallahi ben bile senin adına
                                746
             hiçbir şey yapamam.”  diyerek bir anlamda Hz. Nuh’un oğlu
             için nasıl âciz bir duruma düştüğüne dikkat çekmiştir.
             Peygamber olmasına rağmen Hz. Nuh’un, oğlunun kurtulu-
             şu  için  gösterdiği  çabalar  bilim  insanları  tarafından  çeşitli
             şekillerde yorumlanmıştır. Hz. Nuh, oğlunun helak olmasın-
             daki  hikmetin  ne  olduğunu  anlamak  istemiş,  muhtemelen
             oğlunun  kendisine  tabi  olacağını  ummuş  veya  onun  kendi
             dininden  olduğunu  düşünmüş  ve  “Oğlum  da  ailemdendir.”
             demiştir.  Aksi hâlde “Haktan sapanlar için bana başvuruda
                     747
                                         748
             bulunma! Onlar boğulacaklar.”  ayeti kerimesiyle onun böy-
             le bir talepte bulunması zaten yasaklanmış olduğu için bunu

             744   Razi, Tefsir, s. 13/36
             745   Maturdi, s. 7/451.
             746   Buhari, “Vesaya”, 11.
             747   Mehmed Vehbi, s. 2353; Hicazî, s. 122.
             748   Hud, 11/46.
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227