Page 192 - Hz_Nuh
P. 192

Hz. NUH  191



             Bu genel değerlendirmeden sonra, İbn Kesir tefsirinde yapı-
             lan izahatta yer alan şu bilgiler özel bir anlam ifade etmekte-
             dir: Ebu Hayyan tefsirinde; Hasan’dan rivayet olarak “tennur”,
             gemide suyun toplandığı yerdir, diye nakledilmiştir ki bu ifa-
             de hemen hemen geminin kazanını andırıyor… Buna istina-
             den biz şimdi bihakkın diyebiliriz ki; “tennur”un hakikaten
             bir ocak olması, aynı zamanda onun gemide su toplanan bir
             kazan ile yan yana bulunmasına mâni değildir. Müfessirlerin
             hepsinin ocak rivayetiyle, bu rivayet arasında çelişki yoktur.
             Birlik lamı ile “et-tennur” buyrulması, bunun gemiye ait bir
             “tennur” olduğunu gösterir. Aynı zamanda Hz. Nuh’a mahsus
             bir “tennur” olması da buna aykırı değildir. Çünkü bu, onun
             bir  mucizesidir.  Keşşaf  tefsirindeki  açıklamalar  da  dikkate
             alındığında, “tennurun feveranı”, geminin motor gücünü an-
             latmaktadır. Geminin bu özelliği, zamanla unutulan pek çok
             teknik eser gibi değerlendirilmeli, bu bilginin sonraki asırlar-
             da kullanılmamasına hayret etmemelidir. Hayvan ve insanlar-
             dan oluşan pek çok canlının içinde bulunduğu, aylarca büyük
             dalgalarla boğuşan bu gemi sıradan bir yelkenli olmayıp, ha-
                                648
             rikulade bir gemidir.
             Hamdi  Yazır  bu  ibareyi“…ve  tennur  feveran  ettiği  vakit…”
             şeklinde tercüme etmiştir.  Asım Köksal ise buna, “…fırın/
                                     649
                                                          650
             tandır kaynadığı zaman” olarak mana vermiştir.  Bu ayet-
             te tandır-su ilişkisi şeklinde verilen bilgiler genel olarak Hz.
             Nuh’un bir mucizesi şeklinde kabul görmüştür. Kendisi de bu
             kanaatte olan Abdulvehhab en-Neccar, konu ile ilgili olarak
             kitabına aldığı dipnotta, Musa Cadullah’ın “tennurun gemiye
             ait” olduğunu söylemesine itiraz ederek, suyun yerden çıktı-
             ğını ve geminin ısı odasına henüz ulaşmadığını söyler. O, bu
             konuda tefsir kaynaklarında, Hz. Nuh zamanında gemilerin
             buharlı olabileceği yönünde aktarılan bilgilere de katılmadı-


             648   Yazır, s. 4/2781-2782; İbn Kesir, Tefsir, s. 8/3928-3930.
             649   Yazır, s. 4/2778.
             650   Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/97.
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197