Page 191 - Hz_Nuh
P. 191

190  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           miş, Tufan’ın da bu fırından suyun fışkırmasıyla başladığını
           söylemiştir. Bu durumu ilk önce Hz. Nuh’un hanımı görmüş
           ve ona haber vermiştir. 644
           Bernhard  Heller  ise  İslam  Ansiklopedisi’ne  yazdığı  “Nuh”
           maddesinde belirtilen ibareyi “ocak feveran eder, her şey su

           altında kalır.” diyerek geleneksel yorumlar istikametinde bir
                                        645
           değerlendirmede bulunmuştur.
           İbn Kesir tefsirinde, “feveran” kelimesiyle ilgili şöyle bir de-
           ğerlendirmede  bulunulmaktadır:  Müfessirlerin  çoğu  “ten-

           nur”un  bir  ocak  olduğu  manasına  müttefik  olup,  “feveranı”
           suyun  kazanda  kaynar  gibi  fırından  kaynayarak  fışkırması
           şeklinde izah etmiştir. Böyle bir feveran, ayette niçin geminin
           inşasına bir netice ve yüklenmesi emrine bir şart ve başlan-
           gıç olarak gösterilmiş? Bunun veçhine gelince de Yüce Allah,
           bunu Hz. Nuh’a Tufanın başlayacağına bir alamet olmak üze-
           re tayin buyurup önce haber vermiş ve binaenaleyh bu ayet
           ve mucize zuhur ettiği zaman yükleme emrini vermiştir, de-
                    646
           mişlerdir.
           Seyyit Kutub, Nuh Tufanı kıssasına İsrailiyat’ın da etkisiyle
           bir  kısmı  hayalî,  peç  çok  ve  değişik  rivayetlerin  karıştığını
           belirttikten sonra şöyle demektedir: “Suların kaynamasından
           murat (ve fare’t-tennur) ocağın altından suyun coşup gelmesi
           veya volkanik bir patlama sonucu suyun taşmasıdır. Bu kay-
           nayış Allah tarafından Hz. Nuh’a gösterilen bir işaret olabilir.
           Yahut sadece felaketin geleceğini bildiren bir habercidir. Yeryü-
           zünde suyun taşması ve coşması felaketin başlangıcına işaret
           olup, gökten yağacak yağmurlarla her tarafı sel kaplayacağını
           bildirmiş olabilir.” 647


           644   Mehmed Vehbi, s. 6/2341.
           645   Bk. Heller, s. 9/345.
           646   İbn Kesir, Tefsir, s. 8/3928.
           647   Kutub, s. 8/162-163.
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196