Page 115 - Hz_Nuh
P. 115

114  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           tadır. Nitekim Hz. Muhammed’ den Hz. Enes tarafından nakle-
           dilen bir hadisi şerifte özetle şöyle denilmektedir:
           Kıyamet gününde insanlar karşılaştıkları sıkıntılı süreçte bir
           çözüm bulmak ve işledikleri günahların cezasından kurtul-
           mak için başta ilk insan ve peygamber olan Hz. Âdem olmak
           üzere Hz. Nuh’a, Hz. İbrahim’e, Hz. Musa’ya, Hz. İsa’ya Yüce
           Allah katında şefaatçi olması için gidecekler. Fakat onlar şe-
           faat konusunda yetkili olmadıklarını söyleyerek kendilerine
           gelenleri bir sonraki peygambere gönderecekler ve böylece
           en  sonunda  insanlar  Hz.  Muhammed’e  gelecekler.  Hz.  Mu-
           hammed gelen insanlara, kendisine şefaat yetkisinin verildi-
           ğini belirterek Cenab-ı Allah’ın huzuruna çıkmak için izin is-
           teyecek ve bu izin ona verilecek. Bunun üzerine Hz. Peygam-
           ber manevi huzurda Yüce Allah’a hamdüsena edecek ve ne is-
           tediği kendisine sorulacak. O da şefaat yetkisiyle ümmetinin
           kurtuluşunu  isteyecek.  Bunun  üzerine  ona  kalbinde  hardal
           tanesi  kadar  iman  olan  herkesin  cehennemden  çıkarılması
                                                357
           için şefaat yetkisi verileceği bildirilecek.
           Bu hadisi şerif, peygamber bile olsa insanların şefaat konu-
           sunda sınırsız bir yetki kullanımına izin vermemektedir. Do-
           layısıyla İslami literatürde şefaat yetkisine sahip olduğu be-
           lirtilen diğer şahsiyetlerin ayrıcalıklı bir tavır içinde olacak-
           ları üzerinde ayrı bir değerlendirme yapmak gerekmektedir.
           Ayrıca her kim olursa olsun şefaat olunacağım beklentisi ve
           ümidi ile her türlü din ve ahlak dışı muameleye imkân bu-
           labileceği düşüncesiyle davranış bozukluğu sergilemesi asla
           düşünülmemelidir. Dolayısıyla şefaat konusu inanç ve uygu-
           lamalarda istismara açık bir alan olup, herkesin kendi yükü-
           nü  kendisinin  çekmesi  ve  başkalarından  bir  beklenti  içine
           girmeden hayatını Yüce Allah’ın hüküm ve emirleri doğrul-
           tusunda düzenlemesi gerekmektedir. Peygamberler de dâhil
           şefaat  yetkisi  verilecek  olanların  dünyadakilere  en  önemli


           357   Buhari, “Tevhid”, 19, 36,37; Müslim, “İman”, 322.
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120