Page 196 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 196

Türk Ortodoks Patrikhanesi                              187


          ma'', Moskova'yı "Mukaddes T o prak'', Romanın varisi ve İmparatorluk
          misyonunu devam ettirmeyi üstlenen kurum olarak kabul etmiştir(88).
             Rus Ortodoks Kilisesi, Türk dünyası ile en çok ilişkiler içinde olan
          bir kurum olmuştur. Korkunç İvan (IV.  İvan.  1 5 47 1 584) döneminde,
                                                     -
          Kazan Devletinin Ruslar tarafından işgal edilmesinden başlamak üzere
          Rus Kilisesinin, Türk topluluklarına karşı çok aşırı baskı ve yıldırma po­
          litikaları  ile yürüttüğü misyonerlik faaliyetleri, aynı zamanda bir Rus­
          laştırma politikasını da içermektedir.
             Korkunç İvan, Kazan üzerine yaptığı savaşını Haçlı Seferi gibi ka­
          bul etmiş, Kilise adına yapmıştır. O, savaş kampanyasından önce, Hıris­
          tiyanlık ve kutsal kiliseler için ıstırap çektiğini ifade etmiş,  zaferden
          sonra da Rusya'nın yeni üyelerinin "gerçek Tanrı"yı bilmelerini ve ebe­
                                                         9
          diyete kadar Kutsal Üçlemeye dua etmelerini istemiştir<B >.
                                                         1
             Kazan'ın işgalinden sonda Korkunç İvan'ın 2 Ekim  5 52 tarihinde
          başlattığı bir uygulama ile Hıristiyanlığı kabul etmeyen ahalinin malla­
          rı elinden alınarak vatanlarından uzaklaştırılmıştır.  Baskıya maruz ka­
          lanlar arasında Hıristiyanlığı kabul eden kimselere malları geri verilmiş­
          tir. Vatanlarından uzaklaştırılanların yerlerine Rus ve Hıristiyan nüfus
          yerleştirilerek nüfus dengesi Müslüman nüfus  aleyhine bozulmuştur.
          Ruslar, bununla da yetinmeyip dini asimilasyon ve Ruslaştırma faali­
          yetlerine de girmeye başlamışlardır.  1 5 55 yılında Kazan'da bir Orto­
          doks Piskoposluğu kurularak başına Guri isimli bir misyoner Piskopos
         atanmıştır. Guri, Kazan' da 'ilk olarak üç manastır ve bunların içinde üç
         okul yaptırmış, görünüşte dinden çıkmış Tatar, Çuvaş Türkleri için açı­
         lan okullarda, zorla veya gizlice kaçırılmak ya da aldatılmak suretiyle
         yerleştirilen  Müslüman Tatar çocukları  eğitilmiştir.  Değişik dünyevi
         menfaatler, arazi tahsisi ve vergi muafiyeti gibi imkanlar sağlanarak,
                                                    90)
         Müslümanların Hıristiyanlaştırılmasına çalışılmıştır< .
             Rus Kilisesi, Müslüman olan Türklerin dışında Eski Türk Dini ina­
         nışındaki Altay, Çuvaş, Yakut, Hakas ve diğer Türk Boylarına yönelik

         (88)  Bkz. Aydın, "Doğu Batı Hıristiyanlığı", 146-147.
         (89)  Bkz.Betül Arık, 73.
         (90)  Mustafa Erdem, Kırgız Türkleri, Ankara 2000, 7.
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201