Page 195 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 195

186                                           Dr. Mustafa BAŞ

             Fener Rum Ortodoks Patrikhanesi son yıllarda Osmanlı Devletinin
          yıkılış süreci ve Kurtuluş Savaşı sonrasındaki durumundan kurtulmuş,
          Patrik Athanegoras ile başlayan, Dimitrios ile devam eden ve nihayet,
          Bartholomeos ile zirveye çıkan bir "Dünya Patrikhanesi" (Ökümenik
          Patriklik) olma yolunda sağlam adımlar atmıştır. Mezkür Patrikler, Lo­
          zan  Anlaşmaları  hükümlerini  hiçe  sayarak  her  fırsatta  kendilerinin
          "ökümenik" (Evrensel) Patrik olduklarını vurgulamışlardır. Özellikle de
          Patrik Bartholomeos yaptığı bütün toplantılara bu unvanla katılmış, yi­
          ne bu unvanla Avrupa Birliği Parlementosu'nun açılış konuşmasını yap­
          mıştır< SS) .
             Ökümeniklik sıfatı ile Ortodoks aleminde otoritesini tesis ettirmiş
          bulunan Rum Ortodoks Patrikhanesi, Rusya topraklarında yarı bağımsız
         · c umhuriyetler veya Rusya Vatandaşı olarak varlıklarını devam ettiren
          Hıristiyan Türkler üzerinde de aynı otoriteyi tesis ettirecektir. Hıristiyan
          oldukları için zaman zaman Osmanlıya karşı Ruslar tarafından sınır mu­
          hafızı olarak kullanılan Gagavuzlar( 86),  bu otoritenin hangi amaçla kul­
          lanılabileceğini ortaya koymaktadır  ..



             2- Rus Ortodoks Patrikhanesi
             Rus Ortodoks Kilisesi, 988 yılında, Kiev Prensi Vlademir'in Aziz
          Aridreas tarafından vaftiz edilmesiyle kurulmuştur. Rus Ortodoks Kili­
          sesi,  1448 yılına kadar İstanbul'dan atanan metropolitlerce yönetilmiş
          ve bu tarihte otosefal (bağımsız) olmuş, 1589 yılında da Patrikliğe yük­
          seltilmiştir( 87) . Rus Kilisesi, bağımsızlığı kabul edildikten sonra, İstanbul
         Patrikliği ile işbirliği içerisinde hareket etmiş, yaptığı konsillere Doğu
         Kilise Patriklerini dahil etmiş ve böylece geleneksel sistemle bütünleş­
         miştir. Ancak XIX. asırdan itibaren "Rus Kilisesi" diğer Ortodoks kili­
         selerarasında birinci derecede rol oynamak için özellikle yeni kilise fik­
         rini savunmuştur. Rus Kilisesi, kendisine kuzeyde yükselen "Yeni Ro-

         (85)  Bkz.  Patrikhane  Konusu  Türkiyenin  Bir  Milli  Meselesidir,  http://www.inaf.gen.tr/tur­
             kish/newslet/ın ı 031 .htm.
         (86)  Bkz. Tanyu, 78.
         (87)  Benlisoy-Macar,  1 !..
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200