Page 189 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 189
180 Dr. Mu.staja BAŞ
mez küresel değerler olarak takdim etmek gibi önemli fonksiyonlar ic
ra etmiştir. Bu olgu sayesinde, dünyanın neresinde olursa olsun yapılan
insanlık suçları dünyanın gündemine getirilebilmiş ve reaksiyon gör
müştür.
Dünyayı etkileyen bu olgu, aynı zamanda içinde bir çok olumsuz
lukları da barındırmaktadır. Olumlu etkilerinin yanında küreselleşme
sürecinin, zayıf kültürlerin, kuvvetli ve hakim olmaya çalışan güçler ta
rafından asimile edilebileceği sakıncaları da bulunmaktadır. Bugün dün
yayı etkilemeye çalışan Batı Kültürünün insanlık üzerinde oluşturduğu
· e tkiler, bunu açık olarak ortaya koymaktadır. Ancak tm sakıncayı berta
raf etmek, bu değişime karşı çıkarak içe kapanmak ve sınırları kapat
makla mümkün değildir. Mevcut teknoloji sınır tanımadığından, ülkeler
·isteseler de farklı kültürlere tam olarak sınır koyamamaktadırlar. Bu se
beple mahalli değerlerin korunması için, global planda savunulabilecek
biçimde güçlendirilmesinden daha emin ve köklü bir tedbir yoktur. Bu
tedbirin başında da aynı kültüre sahip olan insanların birlik ve beraber
lik içinde olmaları gerekmektedir.
B
B
Patrik a rtholemeos, Bosna' da Sırp vahşetinin zirvede olduğu, i r
leşmiş Milletler tarafından da Sırbistan' ın ambargoya tabi olduğu bir dö
nemde bu ülkeyi ziyaret etmiş, yaptığı konuşmalarla Sırp Birliklerinin
vahşetini de desteklemiştir. Sırp gazeteleri bu geziyi "Balkanlar'da ge
lişen Türk-İslam yayılmasına ve Katolik Kilisesi'nin Balkanlar ile Doğu
Avrupa'ya girme çabalarına karşı Ortodoks Cephenin teşekkülündeki
katkilarının da büyük olduğu" şeklinde değerlendirmiştir< 69) . Türki
ye'nin kuzeyden ve Balkanlar'dan bir Ortodoks çemberi ile sarılmaya
çalışıldığı ve bunun için Fener Patrikhanesi tarafından Ortodoks alemi
70
nin birleştirilmeye çalışıldığı sık sık gündeme getirilmiştir< l.
Bugün dünyaya baktığımızda bu manada Avrupa Birliği, Nafta,
Apek gibi birlikteliklerin olduğu görülecektir. Bunlar, müşterek bir ta
kım değerlerden ve yakınlıklardan yola çıkılarak oluşturulmuş birlikte
liklerdir. Türk Devlet ve Topluluklarının da bu manada, ortak tarih, coğ-
(69) Bkz. Şahin, 326-327.
(70) Bkz. Altında!, 132 ; Yeni Hayat, Sayı 36.