Page 175 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 175

166                                           Dr. Mustafa  BAŞ

          yüzyıllarda  Bulgarların baskılarına dayanamayarak, Tuna Irmağını  ge­
          çerek  Rusya'ya yerleşmişler ve Besarabya'yı  yurt  edinmişlerdir.  Rus
          propagandalarıyla  Ruslaştırılmak  istenmişler  ve  onlar  tarafından  sınır
                                      2
          muhafızı  olarak  kullanılmışlardır< ü ) .  Besarabya'ya  yerleştikten  sonra
          üzerlerinde Rus papazlarının etkisi  artmış, bu etki  ile  günümüze kadar
          gelmişlerdir.  Gagavuzlar,  bu  etki  neticesinde  Provoslav  dini  denilen
          Rus Hıristiyanlığını benimsemişler ve bugün Kşinev Metropolitliği yo­
          luyla  Moskova  Patrikliğine  bağlıdır.  Gagavuzlar'ın büyük çoğunluğu
          Ortodoks  olmakla birlikte,  son zamanlarda aralarında Baptist, Adven­
                                                2
          tist Protestanlığın da yayıldığı gözlenmektedir< ı ı .
             Gagavuzlar, Sovyetlerin dağılmasından sonra Milli mücadeleye gi­
          rişmiş ve Gagavuz Yeri Cumhuriyetini kurmuşlardır. Onlar,  1990 yılın­
          da Ekim ayında secimle Milli  Meclislerini oluşturmuşlardır.  1 9 9 1   yılı­
          nın aralığında yaptıkları  seçimde de Stefan Topal Mihailoğlu'nu Cum­
          hurbaşkanlığa, Mihail Kendigelen i   Meclis Başkanlığına, Fodor Mono­
                                      '
          lov'u da Başbakanlığa getirmişlerdir (22 l.

             2- Çuvaşlar
             Çuvaşlar, Orta İdil (Volga) bölgesinde yer alan Rusya Federasyo­
          nu' una  bağlı  özerk  Çuvaşistan' d a  yaşamaktadırlar.  Çuvaşlar,
          l .340.000  olan  Çuvaşistan  nüfusunun  bir  milyona yakınını  oluştur­
                 (
          maktadır 23 l.
             Çuvaşlar, İdil Bulgarları döneminde bu devletin sınırları içinde ya­
          şayan bir Türk halkıdır.  İdil Bulgarları, İslamiyet'i din olarak benimse­
          dikten sonra Müslüman olanlar Tatar, Başkurt olarak; Müslüman olma­
          yanlar da Çuvaş olarak anılmıştır. İdil Bulgarları Devletinde İslam'ı ka­
                                  B
         bul etmeyen, ekseriyetini de  u lgar ve Suvar (Sabir-Sihir) Türklerinin
         oluşturduğu Türkler;  İdil'in  daha  batı  ve  ortasına  çekilerek  yeni  bir
         (20)  Tanyu, 78.
         (21)  Göngör, "Eski  Sovyetler Birliğinde Gayri Mülim Türkler", Türk Dünyasının Dini Meselele­
             ri, 161.
         (22)  Bkz. Aygil, 76.
         (23)  Harun Güngör, "Çuvaşların Dini Durumu", Dinler Tarihi Araştırmaları 1, Ankara ı 998, 249
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180