Page 175 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 175
166 Dr. Mustafa BAŞ
yüzyıllarda Bulgarların baskılarına dayanamayarak, Tuna Irmağını ge
çerek Rusya'ya yerleşmişler ve Besarabya'yı yurt edinmişlerdir. Rus
propagandalarıyla Ruslaştırılmak istenmişler ve onlar tarafından sınır
2
muhafızı olarak kullanılmışlardır< ü ) . Besarabya'ya yerleştikten sonra
üzerlerinde Rus papazlarının etkisi artmış, bu etki ile günümüze kadar
gelmişlerdir. Gagavuzlar, bu etki neticesinde Provoslav dini denilen
Rus Hıristiyanlığını benimsemişler ve bugün Kşinev Metropolitliği yo
luyla Moskova Patrikliğine bağlıdır. Gagavuzlar'ın büyük çoğunluğu
Ortodoks olmakla birlikte, son zamanlarda aralarında Baptist, Adven
2
tist Protestanlığın da yayıldığı gözlenmektedir< ı ı .
Gagavuzlar, Sovyetlerin dağılmasından sonra Milli mücadeleye gi
rişmiş ve Gagavuz Yeri Cumhuriyetini kurmuşlardır. Onlar, 1990 yılın
da Ekim ayında secimle Milli Meclislerini oluşturmuşlardır. 1 9 9 1 yılı
nın aralığında yaptıkları seçimde de Stefan Topal Mihailoğlu'nu Cum
hurbaşkanlığa, Mihail Kendigelen i Meclis Başkanlığına, Fodor Mono
'
lov'u da Başbakanlığa getirmişlerdir (22 l.
2- Çuvaşlar
Çuvaşlar, Orta İdil (Volga) bölgesinde yer alan Rusya Federasyo
nu' una bağlı özerk Çuvaşistan' d a yaşamaktadırlar. Çuvaşlar,
l .340.000 olan Çuvaşistan nüfusunun bir milyona yakınını oluştur
(
maktadır 23 l.
Çuvaşlar, İdil Bulgarları döneminde bu devletin sınırları içinde ya
şayan bir Türk halkıdır. İdil Bulgarları, İslamiyet'i din olarak benimse
dikten sonra Müslüman olanlar Tatar, Başkurt olarak; Müslüman olma
yanlar da Çuvaş olarak anılmıştır. İdil Bulgarları Devletinde İslam'ı ka
B
bul etmeyen, ekseriyetini de u lgar ve Suvar (Sabir-Sihir) Türklerinin
oluşturduğu Türkler; İdil'in daha batı ve ortasına çekilerek yeni bir
(20) Tanyu, 78.
(21) Göngör, "Eski Sovyetler Birliğinde Gayri Mülim Türkler", Türk Dünyasının Dini Meselele
ri, 161.
(22) Bkz. Aygil, 76.
(23) Harun Güngör, "Çuvaşların Dini Durumu", Dinler Tarihi Araştırmaları 1, Ankara ı 998, 249