Page 134 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 134
Türk Ortodoks Patrikhanesi 125
temsilcisi olarak görüldüğü gibi Hıristiyan Kilisesinin ruhu ve insanları ra
2
hatlatıcı bir karakteri bulunan varlık olarak kabul edilmektedir< 9 l.
Kutsal Ruhun menşei Ortodoks alemi ile Katolik alemi arasında
problem olmuştur. Katolik Kilisesi, Yuhanna'daki "Ruh Babadan çı
kar" sözüne latince "filioque" yani "ve oğuldan" kelimesini ilave et
miştir< 30 l. Bu durum, Yuhanna İncilinde şöyle ifade edilmektedir: "Ba
badan size göndereceğim Tesellici, Babadan çıkan hakikat Ruhu geldi
ği zaman, benim için o şehadet edecektir." (31 ) Ortodokslar, ise Kutsal
Ruh'un oğul aracılığı ile Baba' dan çıktığına inanmaktadır< 32) .
Bu üç unsurun dışında Ortodoks inancında önemli yer tutan esaslar
dan biri de Kutsal Kitap'tır. Kutsal Kitap, Ortodoks inancında Tanrının
insanlar için kendisini açıkladığı ifadelerdir. O, Tanrı vahyinin yazıya
geçirilmiş şekliyle, Kutsal Ruh'un açıklamış olduğu gerçeklerin bir
arada olduğu bir kitaptır. Açığa vurulmamış ve bu kitapta yazılmamış
gerçekleri temsil edecek ve yayacak olan Ortodoks Kilisesidir (33 l.
Ortodokslar bu sebeple, diğer Hıristiyanlar gibi dini temellerini ön
ce Yeni Ahit'e, sonra da Eski Ahit'e bağlar. Doktrinlerini İncil' den alır
lar ve felsefi bir anlayışa dayandırırlar. Doktrin kesin olmamakla bera
ber, kesine yakın sağlam bir özellik taşır. Bu sebeple itaat mecburi de
ğildir. Ancak dogma, inanç esası olarak kabul edildiğinden ve Kutsal
Kitap da inanılması gereken esasları açıkladığı için kabul edilmesi zo
runludur. Bunlara kesin olarak inanılması, inanmayanların ise Kiliseden
çıkarılması gerekir (34 l.
Haç, Hıristiyanlara Hz. İsa'nın çarmıha gerilmesini ve bu esnada
çektiği acıları ve ölümünü hatırlatmaktadır. Bu sebeple Hıristiyan Kili
seleri bu anı hatırlamak için Haç'ı bir sembol olarak hem Kiliselerinde,
hem üzerlerinde ve hem de mezarlıklarında bulundurmaktadırlar (35 l.
(2 9 ) Bkz. Bratsiotis, 37
(30) Clement, 205
(3 ) Yuhanna, XV /26
1
(32) Bkz. Houtin, "Hıristiyanlığın Kısa Tarihi", A.Ü.İ.F.D. XXV/447 ; Tümer-Küçük, 285.
(33) Bkz. Ware, 1 99 .
(34) İnanç ve Uygulamalar, 2.
(35) Bkz. Tümer-Küçük, 296.