Page 131 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 131

122                                           Dr. Mustafa BAŞ

          kendi  içinde  üçlü  bir  şahsiyeti  de  bulundurmaktadır.  Baba,  Oğul  ve
          Kutsal Ruhtan oluşan  bu  üçlü; bir araya gelmişlik değil, birliğin bizzat
          kendisi  olarak ortaya çıkmaktadır.  Bu  üçlünün  merkezinde  Baba Tanrı
          bulunmakta ve diğer ikisi kaynağını babadan almaktadı r  O l) .
             Hıristiyanlar Tanrı 'yı  Baba olarak  isimlendirmektedir.  Bu  uygula­
          ma, onlara Tanrı'ya Baba, Yahudi  kavmine de Tanrı'nın Oğulları diyen
          Yahudilerden geçmiştir.  İsa, bu tabire daha samimi  ve daha içten anlam
          vererek  şakirtlerine Tanrı'ya "Abba"  demelerini  öğretmiştir.  Abba  ise
          tıpkı  bir  ailede  çocuğun  babasına  verdiği  ad  gibi  bir  sevgi  sözcüğü­
          dür(  12) .  İncillerin  bir  çok  yerinde  Hz.  İsa  da,  bizzat Tanrı'dan  "Baba"
          olarak bahsetmiştir< ı  3) .

             b- İsa-Mesih (Oğul) ve Tenleşme (İnkarnasyon)
             Ortodoks  imanın  ikinci  maddesinde, yalnızca Baba'ya ait olan  ya­
          ratılmamış, .Baba ile aynı özü paylaşan bir Tanrı  İsa Mesih' e inanırız de­
          nilmektedir(I 4) .  Bu göstermektedir ki teslisin  ikinci  unsuru,  Oğul  olan
          İsa Mesihtir.  Bu inanç, Tanrının yaratılmamış ezeli Kelamının tenleştiği
          ve  İsa  Mesih  olarak  insanların  arasında  dolaştığı  şeklinde  kabul  edil­
          mektedir (  15) . Bu anlayış, en açık şekilde Yuhanna İncili'nde ifadesini şu
          şekilde bulmaktadır:  "Kelam beden olup inayet ve  hakikatle dolu ola­
          rak  aramızda sakin oldu; biz de onun izzetini  Babanın biricik oğlunun
          izzeti olarak gördük." ( 16)
             Gennadios İtikatnamesinde de bu durum şöyle dile getirilmekte­
          dir:  " Y ani itikadımız iizerinedür kim Allah sözü ve ademlik, anın gibi
         ademlik ki nutku varmış ve Allah sözü anı kisveledi: İsa 'dıır. İsa 'nıın
         hayatı cismanisi adem hayatı, veliler hayatı gibidür. Dahi Allah evin
          ... ilmi külli ve mucizeleri kuvveti ilahidür.  Y a ni itikadımız bunun iize­
          rinedür kim, Allah sözü ve ademlik, anın bir şahsa nazır bir adem ol-


          ( i l)  Bkz. Ware, 210-213.
         ( 1 2)  Michel, 567.
          ( 13)  Bkz, Matta, Vl/1 - 1 9;Yuhanna, XIV/6-22.
         (  14)  Bkz. Constantelos, 54.
          ( 1 5)  Michel, 57.
         ( 16)  Yuhannna, il 14
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136