Page 133 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 133
124 Dr. Mustafa BAŞ
rildiğine inanılmaktadu-< 22 ı. İncillere göre Hz. İsa da bu tabiri benimse
miştir. Son Akşam Yemeğinde öğrencilerinin ayaklarını yıkamış ve sof
raya oturunca onlara ; "Benim size ne yaptığımı biliyor musunuz ? Siz
beni muallim ve Rab diye çağırıyorsunuz; iyi diyorsunuz. Zira ben
oyum." (23) demiştir.
Hz İsa'nın adeta ikinci adı olan, bir diğer sıfatı ise Mesih (Christus)
oluşudur. Mesih kelimesi, Yahudi kavmine vaat edilen kurtarıcıya işa
ret etmektedir.O, yaşadığı müddetçe Mesih unvanını hiç kullanmamış
olsa da, Hıristiyan inancına göre yeniden dirilişinden sonra İlk Hıristi
yanlar, onun gerçekten vaat edilen Mesih olduğuna kanaat getirmişler
diJ-< 24) _
Hz. İsa, aynı zamanda Tanrının Kelamının yerleştiği bir insan ola
rak, Tanrı Kelamı, yer yüzünde gerçek adaleti kuracak Tanrı Kulu, in
sanların kurtuluşunu getirmekle görevli Kurtarıcı, Tanrı'nın mesajını in
sanlara getiren Peygamberdir( 25) _
c- Kutsal Ruh
Teslis'in üçüncü unsuru ise Kutsal Ruhtur. 381 yılında yapılan İs
tanbul Konsilinde, İznik Konsilinde kabul edilen Kredoya Kutsal
Ruh 'un tanrısal tabiatını belirten ifadeler konmuştur. İstanbul Konsili,
genel bir konsil olmamasına rağmen, Kutsal Ruh ile ilgili karar dolayı
sıyle genellik kazanmıştır (26J .
Kutsal Ruh, İsa'nın vaftizinde, onun Tanrılığını açığa vurmak için bir
güvercin şeklinde üzerine konmuştur. Kutsal Ruh Tanrı gibi her yerde
diJ-< 27) _ O, Tanrının dünyada etkin olan, güçlü ve içkin mevcudiyetidir. İsa,
onunla rahme düşmüş ve onun tarafından çöle götürülmüştür. Kutsal Ruh,
Hıristiyan T o pluluğunu yönlendirmekte ve eğitmektediJ-< 28) . O, İsa'nın bir
( 22) Michel, 6 1 ; Aydın, 44; Sarıkçıoğlu, 287.
(23) Bkz.Yuhanna, XII I /6-13.
(24) Bkz. Michel, 61-62.
(25) Bkz. Michel, 62-63 ; Aydın,45-47.
(26) Francis Dvomik, KonsillerTarihi İznik'ten il. Vatikan'a, (Çev. Mehmet Aydın), Ankara 1990, 1 1 .
(27) Tümer-Küçük, 285.
( 28) Michel, 67.