Page 132 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 132

Türk Ortodoks Patrikhanesi                              123

          d u . Bi aynihi barinin nutku tahlisi bir tara tan ve bir taraf tan ruh ile
                                              f
          cismi, İsa ibni Meryem sureti İsa oldu  ve nitekim cismi daim adem­
          d e   iki hakikat idi. Her biri Al/alı idi. Hakikatli lıakikatıyle bir birin­
          den ayrı idi. Ne hod ol nutku ilahi cesedi İsa oldu ve ne lıod İsa 'nın
          kanı  ve  canı  nutku  ilahi oldu.  Evet daim ... lıem çün  nutku  ilahi  ve
          ademlik .... ve dahi her nesne kim baridedür ve andandır, hakikati ba­
          ridediir.  zira  kim  baride  arizi  değildiir;  zatidiir.  Anın  içiin  barinin
          nutku tahlisine bari der ve inanırız: Zira  bu nutkı bari İsa 'da oldu­
          ğu içün İsa 'ya.Tanrı ve adem diriiz. Adem tesmiye olundu ruh ile ce­
          sede nazar,  İsmi Bariye tesmiye olundu, Barinin nutku tahlisine na­
          zar."( 17)
             Ortodokslara  göre  İsa  Mesih,  insan  oğlunun  Hz.  Adem'den başla­
          mış  olan  günahlarına  son  vermek  için  gelmiş,  insanlar arasında yaşa­
          mış,  çarmıha  gerilmiş  ve  göğe  yükselmiştir.  O, zamanı  geldiğinde  de
          insanlığı kurtarmak amacıyla geri gelecektir 0 8).
             Hıristiyanlar,  Hz.  İsa'ya Tanrı  oğlu  adını  vermektedir.  Bu sıfat  Hz.
          İsa için İnciller' de sık sık kullanılan bir sıfattır ( l 9) .  Bu  unvanla belirlen­
          mek  istenilen  olgu,  Tanrı'nın  İsa  ile  benzeri  olmayan  içten  bir  ilişki
          oluşturduğu,  ezeli ve  yaratılmamış  mesajının  İsa'da var olduğudur <2 oı.
          T a nrı  oğlu olan  Hz.  İsa, aynı  zamanda Danyal kitabında yazılı ahir za­
          manda gök yüzünden gelecek ve Tanrısal devlete hükmetme yetkisinde
          bulunacak  insanoğludur (21 )  .  Bu  sıfat da İncillerde  sık olarak kullanılan
          sıfatlardandır.
             Hz. İsa için kullanılan  sıfatlardan  bir diğer ise "Rab"dir.  Bu unvan
          yetki  ve  otorite  ile  donatılan  kimseyi  hatırlatmaktadır.  Hıristiyanlarca
          bu yetki  ve otoritenin İsa'ya, Tanrı  tarafından ölülerden dirildiği an  ve-
          (17)  Gennadios İtikatnamesi, 337-338.
         (18)  Bkz. Constantelos, 64.
          (19)  Luka, 1135 de söyle ifade edilmektedir: ''Melek cevap verip ona dedi; Ruhıılkudüs senin üze­
             rine gelecek, Yüce olanın kudreti  üstüne gölge salacak; bunun için de doğacak olan mukadde­
             se Allah'ın oğlu denecektir.  Diğer anlatımlar  için  Bkz. Matta, Xl/27, XVl/16  ; Lııka, X/22;
             Markos, XIV/61.
         (20)  Michel, 60.
         (21)  Michel, 6 1  ;  Aydın, 44; Ekrem  Sankçıoğlu,  Başlangıçtan Günümüze  Dinler Tarihi, Isparta
             19 99 . 286.
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137