Page 132 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 132
Türk Ortodoks Patrikhanesi 123
d u . Bi aynihi barinin nutku tahlisi bir tara tan ve bir taraf tan ruh ile
f
cismi, İsa ibni Meryem sureti İsa oldu ve nitekim cismi daim adem
d e iki hakikat idi. Her biri Al/alı idi. Hakikatli lıakikatıyle bir birin
den ayrı idi. Ne hod ol nutku ilahi cesedi İsa oldu ve ne lıod İsa 'nın
kanı ve canı nutku ilahi oldu. Evet daim ... lıem çün nutku ilahi ve
ademlik .... ve dahi her nesne kim baridedür ve andandır, hakikati ba
ridediir. zira kim baride arizi değildiir; zatidiir. Anın içiin barinin
nutku tahlisine bari der ve inanırız: Zira bu nutkı bari İsa 'da oldu
ğu içün İsa 'ya.Tanrı ve adem diriiz. Adem tesmiye olundu ruh ile ce
sede nazar, İsmi Bariye tesmiye olundu, Barinin nutku tahlisine na
zar."( 17)
Ortodokslara göre İsa Mesih, insan oğlunun Hz. Adem'den başla
mış olan günahlarına son vermek için gelmiş, insanlar arasında yaşa
mış, çarmıha gerilmiş ve göğe yükselmiştir. O, zamanı geldiğinde de
insanlığı kurtarmak amacıyla geri gelecektir 0 8).
Hıristiyanlar, Hz. İsa'ya Tanrı oğlu adını vermektedir. Bu sıfat Hz.
İsa için İnciller' de sık sık kullanılan bir sıfattır ( l 9) . Bu unvanla belirlen
mek istenilen olgu, Tanrı'nın İsa ile benzeri olmayan içten bir ilişki
oluşturduğu, ezeli ve yaratılmamış mesajının İsa'da var olduğudur <2 oı.
T a nrı oğlu olan Hz. İsa, aynı zamanda Danyal kitabında yazılı ahir za
manda gök yüzünden gelecek ve Tanrısal devlete hükmetme yetkisinde
bulunacak insanoğludur (21 ) . Bu sıfat da İncillerde sık olarak kullanılan
sıfatlardandır.
Hz. İsa için kullanılan sıfatlardan bir diğer ise "Rab"dir. Bu unvan
yetki ve otorite ile donatılan kimseyi hatırlatmaktadır. Hıristiyanlarca
bu yetki ve otoritenin İsa'ya, Tanrı tarafından ölülerden dirildiği an ve-
(17) Gennadios İtikatnamesi, 337-338.
(18) Bkz. Constantelos, 64.
(19) Luka, 1135 de söyle ifade edilmektedir: ''Melek cevap verip ona dedi; Ruhıılkudüs senin üze
rine gelecek, Yüce olanın kudreti üstüne gölge salacak; bunun için de doğacak olan mukadde
se Allah'ın oğlu denecektir. Diğer anlatımlar için Bkz. Matta, Xl/27, XVl/16 ; Lııka, X/22;
Markos, XIV/61.
(20) Michel, 60.
(21) Michel, 6 1 ; Aydın, 44; Ekrem Sankçıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Isparta
19 99 . 286.