Page 130 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 130

Türk Ortodoks Patrikhanesi                              1 2 1


          Baba' dır.  Bunun için tesliste tam bir uyum vardır. Teslis anlayışının bü­
                                                            7
          tün unsurları  ve özellikleri konsillerde karar altına alınmıştır< >.
             İnancın temelini oluşturan üç unsur şunlardır.

             a- T a nrı (Baba)

             Teslisin birinci  ve  asıl  unsuru Tanrı  (Baba)  dır.  Hıristiyanlığın,  Ya­
          hudilik ve İslam'la paylaştığı  temel  inancı Allah'ın tek oluşudur.  Hıris­
          tiyanlar,  Allah'ın  ebedi,  her  şeye  muktedir,  her  şeyi  bilen,  evreni  ve
          içerdiği  her  şeyi  yaratan,  her  yerde  hazır  ve  nazır,  hayatı  ihsan  eden
          merhametli ve bağışlayıcı yüce ve fakat  içkin  (mündemiç), her şeye üs­
          tün Rab,  kıyamette tüm  insanlığın adil yargıcı, ebedi mükafatı veya ce­
          zayı  veren tek  varlık  olduğuna  inanmaktadır<S J .  İstaııbul' un  Fethinden
          sonra  Patrik  olarak  seçilen  ve  Fatih  Sultan  Mehmet  tarafından  geniş
          yetkilerle tayin edilen Gennadios'un Fatih  Sultan Mehmet için hazırla­
          dığı  Ortodoks  İtikatnamesinde  bu  anlayış  şöyle  dile  getirilmektedir:
          "İtikadumuz bunun  üzerinedür kim Allah vardır,  halık-ı cümle mevcu­
          d a ttu; kim yoktan var eyledü. Ne cisimdür, ne cismanidür; Hayydür akıl
          gibi ve hem akildür akla benzemez; Kamil ve Mükemmil, Alim, Basit,
          K a dim  bila nihaye. Alem  içündür,  dışındadur,  lamekandur. Her yerde
          hazırdur. İş bu zikrolunan sıfatlar Allah ' a mahsustur. Bunlarla mahlu­
          kat mümtaz olur, dahi neki bunlara benzer varsa.  Y a ni alinıdür ve Ha­
          limdür, gerçektür.  V e  gerçek kendidür. Ne kadar haslet varsa mahluka­
          tında taksim olunmuş mecmuu ali mertebe ile kendinde mevcuttur. İş bu
          zikrolunan hasletler mahlukunda da vardır."(9)
             Ortodokslara göre Tanrı, yaratıcı  olmakla birlikte  alemin  ve yarattı­
          ğı  şeylerin içerisindedir.  Varlığını her şeyde sürdürmektedir.  Bu özelli­
          ği  ile Tanrı,  daima insanla birliktedir;  insan  da Tanrı  ile  birlikte  oldu­
         ğundan  Tanrı,  her  yerde  hazır  ve  nazırdır( I OJ.  Tanrı,  bir  olduğu  halde

         (7)  İnanç ve Uygulamalar,  1 .
         (8)  Thomas Michel, Hıristiyan Tanrı Bilimine Giriş, İstanbul  1992, 55-56
         (9)  Ragıp Özdem, "'Gennadios İtikatnamesi", Ülkü, Ankara  1938, C.X, Sayı:60, 535.
         (10)  Timothy  Ware, The  Orthodox  Church,  London  1997,  209  ;  Demetrious J.  Constanıelos.
                                                1
             Uderstanding The Greek Orthodox Church, Massachusetts  9 98, 47.
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135